AGB: Kjære maleri, takk for at du tar deg tid til en ny prat etter konferansen, og for at du er villig til å dele dine tanker med oss og våre kolleger. Det er spennende for oss kunstnere å høre hva du har å si, selv om det ikke er sikkert vi liker alt du sier. Vi vil gjerne begynne med å pirke litt i dine påstander om at du som kunst, når du er fullført, er løsrevet fra kunstnerens intensjoner. Ligger ikke din styrke som maleri, iallfall delvis, nettopp i det faktum at du bringer med deg kunstnerens nærvær? Kan man ikke si at sporene av kunstnerens hånd lever videre i deg?
M: Vel, jeg er jo klar over at denne «mystiske» auraen er tillagt meg opp gjennom tidene. Mange har sett meg som en legemliggjort kanal, for ikke å si og si levende medium for kunstnerens evige tilstedeværelse. Denne mytologiseringen til tross tilsier mine erfaringer – som jeg har nevnt før – at publikums reaksjoner først og fremst reflekterer hvordan de projiserer sine egne følelser, erfaringer og refleksjoner inn i sin lesning av meg. Når det er sagt, kan det jo selvfølgelig også handle om deres tolkning av kunstnerens intensjoner, det kan jeg gå med på.
AGB: Du nevnte dessuten at det viktigste for deg er å ikke bli ignorert. Vi kunstnere vil jo det samme som deg, vi vil heller ikke bli forbigått. Kunne det ikke være i vår felles interesse å fremme denne ideen om vårt sterke bånd, trass i dens «mytiske» karakter? Da kunne vi begge få mer oppmerksomhet, som er hva vi vil, er det ikke? Så, er det egentlig noe galt i mytologisering?
M: Mytologiseringen av malerens prosess og maleriet som objekt sitter tydeligvis dypt. Mange har pekt på penselstrøket som vitne om kunstnerens hånd. I boken The Love of Painting bruker Isabelle Graw begrepet «vitalistisk fantasi» (vitalistic fantasies) om disse ideene. Denne fantasien er ifølge henne likevel forankret i noe reelt, ettersom dere kunstnere tydeligvis ofte har en opplevelse av at vi malerier så å si «maler oss selv» foran øynene deres, selv om det er dere som holder i penselen. Graw ser ut til å foretrekke å holde maler og maleri adskilt, men det kan jo hende at jeg bare må finne meg i at denne fantasien eksisterer og gå med på å bruke den til vårt begges beste, som dere foreslår.
AGB: Graw sier at denne vitalistiske fantasien ser maleriet som et autonomt objekt med en mystisk egen vilje og skaperevne, noe som ikke tar høyde for virkelighetens motsetninger og begrensninger. Det er jo til syvende og sist død materie kunstneren håndterer i produksjonen av et maleri, sier hun. Hva tenker du om det?
M: Spørsmålet deres får meg til å tenke på noe jeg var inne på under Kulturrådets konferanse, nettopp det å bli brukt instrumentelt; at det alltids er noen som ønsker å bruke meg til å fremme agendaer som ikke er mine egne. Det er klart at hele denne diskusjonen om den mystiske linken mellom dere som kunstnere og meg som kunstverk også kan ses på som instrumentell. Jeg forstår Graws innvendinger i den retning. Hun mener det mangler en negasjon i dette narrativet, og snakker om økonomiske og andre privilegier som dyrkes frem i en slik vitalistisk fantasi. Selvfølgelig kan hun ha sine egne baktanker for meg, man vet aldri. At dere i det hele tatt insisterer på å få meg til å snakke, er jo å bruke meg til noe jeg ikke var skapt for. Men siden jeg nå har ordet, vil jeg likevel bruke det.
Fenomenologen Maurice Merleau-Ponty har også noe å si om det her, om det er greit at jeg fortsetter?
AGB: Kjør på!
M: Merleau-Ponty mener kunsten er grunnleggende uskyldig. Og dessuten at kunstneren er den eneste som har privilegiet å betrakte noe uten å bedømme det. Han sammenligner maleren med skribenten og filosofen; fra dem forventer vi råd og meninger, sier han, men fra maleren gjør vi det ikke. Men selv om han legger mye vekt på kunstnerens kall, gir han ikke svar på hva dette kallet går ut på, eller dets mål, og heller ikke hva hemmeligheten bak denne mystiske verdien han tillegger oss malerier, består i.
AGB: Dette var noe Merleau-Ponty skrev på midten av 1900-tallet, det begynner å bli en stund siden. Hvordan mener du disse synspunktene står seg i dag?
M: Det spørsmålet kan lede meg ut på dypt vann, så det vil jeg helst ikke kommentere. Det er vel dessuten heller et spørsmål til kunstnere, det er dere Merleau-Ponty mener er i en privilegert posisjon til ikke å ha en mening, meg kaller han bare uskyldig, haha!
AGB: Vel, om vi tror på din uskyld, er vel også et spørsmål vi bør la ligge for nå. Men la oss grave litt dypere i dette maleri-mysteriet. Det er opplagt at ikke alle malerier tillegges denne mystiske kraften vi har diskutert. Har du noen mening om hva det er som skiller deg som et kunstnerisk viktig eller interessant maleri, fra dem som ikke er det?
M: Oj, det er et stort spørsmål! Jeg går ut fra at dere vet bedre enn å spørre meg om kunstneriske kriterier, der er det ikke mye å hente. Men jeg må si det var interessant å observere kunstnerens strev i prosessen med å male meg. Jeg har fundert på om det er noe i dette med «katastrofen» som filosofen Gilles Deleuze snakker om, og i hans ideer om kampen mot klisjeene som truer med å ta over.