KK: Nei. Ikke i det hele tatt. Jeg er inspirert av korallørreten som lever i verdens største korallrev, Great Barrier Reef i Queensland i Australia. Faktisk er denne drakten basert på et kostyme jeg lagde da jeg var 12 år gammel til «The Queensland Day Parade», en liten parade med de andre elevene i klassen. Vi skulle ta utgangspunkt i noe lokalt, og dette fiskekostymet laget av papp ble mitt valg.
Når jeg ser på utviklingen av identiteten min, innser jeg hvor stor del fisk har vært av hele livet mitt. Like etter at jeg lagde dette første kostymet, deltok jeg også i en nasjonal plakatkonkurranse i anledning åpningen av Australian National Maritime Museum. Min mor ønsket ikke å sende inn bidraget mitt – hun mente sjansene for å vinne var så små at det trolig ikke var verdt kostnaden i porto. Etter en god del overtalelse sendte vi den inn – og jeg endte opp med å vinne hele greia, forteller Kross nokså stolt.
– Jeg ble fløyet ned til Sydney for å overvære åpningen av museet, møte kjendiser og berømte mennesker, og jeg ble intervjuet på favorittprogrammet mitt, Simon Townsend’s Wonder World! Motivet på plakaten var et maleri av en kurv med fisk i, og under intervjuet husker jeg at jeg sa «I like fish. I like looking at them. I like eating them. Especially the fish at the Great Barrier Reef.»
SB: Ja, slike opplevelser definerer en! Og dette kostymet; jeg aner noen VALIE EXPORT-vibber (østerriksk kunstner f. 1940 som Waltraud Lehner; kjent for sterkt feministiske performancer og Body Art fra 1960-tallet av, red.anm.) Denne konkrete blottleggelsen av en spesifikk seksualisert kvinnelig kroppsdel …
KK: Eh, jeg laget kostymet da jeg var 12 …
SB: MED PUPPEN UTE?!
KK: Nei, haha! Ikke med puppen ute, herregud. Det kom senere, gjennom bandet Team Plastique som jeg var med i. Men ja, puppene mine var mye på vift på konserter i løpet av de 10 årene vi holdt på. Dette var faktisk inngangsporten min til kunst. Jeg studerte kunsthistorie og underviste på videregående skole da jeg var veldig ung, og begynte i bandet for å lette på trykket fra den tørre hverdagen som kunstlærer. Så tok vi turen til Berlin hvor bandet faktisk gjorde det veldig godt! Mye bedre enn i Australia.
SB: Men så har du studert kunst også?
KK: Ja, jeg kom inn på et godt masterprogram i Berlin. Faktisk, da jeg begynte å studere der, så jobbet de hardt for at jeg skulle slutte å ha puppene ute, for at jeg ikke skulle lene meg for mye på dette grepet. Jeg var mer trashy før universitetet, så jeg har nok tatt noe til etterretning. Men jeg liker godt ideen om å dekke til hele kroppen min og ha bare én pupp ute. Og jeg vil også gjerne ha muligheten til å ha begge ute, hvis jeg ønsker det. Første gang jeg hadde på meg dette fiskekostymet offentlig, var på en kunstmesse i Stockholm. Da hadde jeg begge puppene ute, og jeg kunne høre svenskene gispe og oie seg. Det var rett og slett for mye. Kostymet hadde klaffer over puppene, så jeg begynte å prøve meg med å ha én ute, og da var det helt i orden. Men det er annerledes fra land til land.