Idet jeg går inn døra til den nyetablerte og korona-stengte kunsthallen på Nesodden, i følge med kunstneren Nils Aasland og kurator Marianne Gathe, snubler jeg nesten i en langstrakt treskulptur som ligner et verktøy for en type landbruk som ennå ikke er oppfunnet. Poenget er likevel ikke hva skulpturen forestiller, men den finstemte komposisjonen som oppstår i møtet mellom treets egne, kurvede former og kunstnerens mer rettvinklede videreutviklinger.
«Kapp greina når du ser den.» Jeg har setningen i bakhodet på grunn av Asger Jorn. I essayet «En broget kvist» (1949) kritiserte han det han oppfattet som samtidens åndsfattige og feilslåtte funksjonalisme med utgangspunkt i ideen om at naturen gror sin egen viltvoksende funksjonalisme. I treskjærertradisjonen som fortsatt ble holdt i hevd på de skandinaviske bygdene, visste man å utnytte dette. Når du på vei gjennom skogen kommer over en grein som har vokst slik at den egner seg perfekt til et bestemt formål (en knagg, en gaffel, en knekt, en krakk og så videre), er det best å kappe den med det samme, for slike heldige assosiasjoner kommer glimtvis, og dessuten: Kommer du noensinne til å finne igjen greina om du ikke kapper den nå?