Administrasjonsgruppen til kunst-MeToo-Facebook-forum har tatt initiativet til denne teksten. Vi er åtte administratorer basert i forskjellige deler av Norge. Det var viktig for oss at hele landet var representert, og at vi fikk medlemmer i alle aldersgrupper. Etter Facebook-gruppens aktivitet og historiene som har blitt delt der, tegnet det seg et bilde av noen tendenser innenfor kunstfeltet.
Basert på historiene og diskusjonene i forumet har vi hatt som mål å skrive en tekst som speiler utfordringene og tankene rundt hvordan vi vil at kunstfeltet skal være framover. Vi ønsker å se på de strukturelle endringene vi mener må til, og ansvaret som ligger hos hver enkelt aktør. Dette vil vi gjøre uten å utbrodere de spesifikke detaljene i de svært personlige historiene som har blitt delt.
Ofte vet ikke den som har blitt utsatt for diskriminering og trakassering hvor man skal henvende seg, da det ikke har vært noen tydelig kanal for de ubehagelige opplevelsene folk støter på i en hverdag der vennskap og kollegialitet går hånd i hånd. En rekke av historiene omhandler kunstnere i sårbare situasjoner som frilansere uten støtteapparat.
Mange historier
Vi vet at flere av våre innsamlede historier kommer fra store kunstinstitusjoner som ikke har håndtert dem i henhold til god praksis. En del ganger blir også hendelser som skulle vært en politisak, ikke tatt videre til anmeldelse. Ved å lese andres historier er det flere av oss som kjenner seg igjen, og det finnes også tilfeller hvor vi burde grepet inn på vegne av andre kolleger. Det er snakk om situasjoner der grenser har blitt pushet og hvor man selv var til stede som en passiv deltaker. Man vil gjerne unngå være «til bry» og ødelegge den gode stemningen.
Vi har vært i kontakt med Norske Billedkunstnere (NBK) og UKS (Unge Kunstneres Samfund) for å oppfordre dem til å slutte seg til foreningen Balansekunst, som jobber for et likestilt mangfold i kulturlivet.
Alle historiene som har blitt delt i forumet har blitt nøye anonymisert. Likevel har vi i vårt arbeid blitt kontaktet av personer som er redde for å fortelle om hendelser. Dette er fordi miljøet er relativt lite, og de frykter konsekvensene hvis andre gjenkjenner hvem historiene handler om. Vi har også blitt kontaktet av personer som deler historien sin for første gang på mange år, fordi de først nå har våget å erkjenne at de har blitt utsatt for overgrep. Vi har også erfart at enkelte ønsker å åpne seg kun med admingruppen, da det kjennes for traumatiserende og risikabelt å dele med flere. I tillegg har noen signalisert at de vil trekke seg ut av kunstfeltet for godt, og ser i dette øyeblikk etter andre muligheter.
Vi er sjokkerte over hva personer i kunstfeltet har opplevd og fortsatt holder ut med, manifestert over mer enn tjue sider: Historier som har fått oss til å gråte, og som har tatt fra oss nattesøvnen. Arbeidet har gjort oss enda mer sikre i vår sak – vi ser ingen styrke i å fortsette å bite tennene sammen og klare oss på tross av. Det er på høy tid med et taktskifte. Derfor har vi skrevet et opprop til kjøreregler for et tryggere kunstfelt. Riv det gjerne ut av bladet og heng det opp på galleriet, skolen eller kjøleskapet hjemme. Signer og be andre signere – krev din rett!