Internett har fått mye tyn de siste årene, ikke uten grunn. Det nettet vi har levd med de siste femten årene, har endret verden til en mer stressa plass. Det er bare å begynne oppramsingen av alt det negative.
Først har vi de såkalte sosiale mediene, der vi frivillig lar oss manipulere for likes og hjerter. Der gir vi fra oss en mengde data om levd liv, preferanser og verdisyn til ulne verdikjeder med ymse grad av datasikkerhet. Alle vet vi jo at gratis tilgang til tjenester på nett betyr at det ikke er tjenesten som er den egentlige salgsvaren; varen er dine tanker, preferanser og valg. De som kjøper informasjonen om deg, gjør det for å kunne påvirke dine valg. Du dultes i retning av å kjøpe den ene gjenstanden framfor den andre. identifikasjon med en gruppe framfor en annen.
Vi mennesker er enkle, og det skal ikke mange dultene til før vi endrer adferd. Jo mer en leverandør av digitale tjenester vet om oss på forhånd, jo lettere er det for denne å påvirke våre valg, meninger og preferanser gjennom annonser, algoritmebasert medieinnhold og tilpassede versjoner av sannheten. Selv politiske valg kan kjøpes på denne måten, som vi så i 2016 i USA.