Identitet og identitetspolitikk danner ofte rammen for forståelse og formidling av erfaringer, livsformer og kulturer. Dessverre tilslører og forflater disse begrepene ofte mer enn de forklarer. Dette har for så vidt mindre med vokabularet i seg selv å gjøre, det er snarere et resultat av at det offentlige ordskiftet preges av en overfladisk og ofte direkte misvisende begrepsbruk – bevisst eller ubevisst, alt etter aktørenes agenda og refleksjonsnivå. Jeg tror mye av forvirringa er symptomatisk for en moralsk panikk som kanskje særlig rammer store deler av den befolkninga som fortsatt anser seg selv for å representere majoriteten – litt forenkla en hvit, heterofil middelklasse, samt mange andre som deler eller gjenkjenner seg i deres verdier – når deres verdensbilde og klasseinteresser utfordres av systemkritiske stemmer. Tåkelegging av skillet mellom radikal og liberalistisk identitetspolitikk bør vel til dels sees som del av en avledningsmanøver foranlediga av denne moralske panikken, hvor både det liberale sentrum og ytre høyre bidrar til å mudre til vannet.
Det er likevel umulig å avfeie identitetsbegrepet som irrelevant siden det beskriver sosiale realiteter som man ikke bare kan trylle vekk med språklige krumspring, og som det er nødvendig å ta høyde for hvis vi vil forstå den verdenen vi lever i. På den andre sida er identitet – særlig slik det farges av vår tids ensidig individualistiske menneskesyn – ikke i seg selv tilstrekkelig til å forstå det komplekset bildet vår sosiale virkelighet er. Jeg tenker her blant anna på den brasilianske psykoanalytikeren Suely Rolniks (f. 1948) beskrivelse av subjektivitet som en pågående kreativ og hybridiserende prosess, i kontrast til identitet som stabile og gjenkjennelige kategorier.