MSH: Verket er en performance, det vil si at du og Risto fremfører verket live. Men teknisk sett, hva er det som skjer her?
PH: Rørene er én meter lange, og man trenger fire rør for å ha nok å spille på. Noen steder har vi imidlertid brukt åtte rør, for å få et større lysspekter. Det styrker det visuelle i performancen.
Jeg og Risto tenkte mye på hvordan vi kunne filtrere ut fargen i rørene. Derfor begynte vi med fargefiltre, slik at vi i større grad kunne få fremhevet hver enkelt farge. Ved hjelp av disse fargefiltrene og en sensor leses fargene av med elektriske impulser og blir omdannet til lyd. Det er med andre ord en direkte kobling mellom fargen og lyden.
Vi holdt på lenge, i over ett år med ukentlige møter, der vi blant annet jobbet med hvilke filtre vi ville sette sammen for å få ut et størst mulig fargespekter. Vi fant sakte, men sikkert ut av det.
Selv om vi jobber tett, har vi også fått klart ulike roller. Risto har skapt lydbildet, men gjør egentlig lite underveis. Han kobler seg naturligvis opp, men griper ikke mye inn – og når han gjør det, er det heller for å forstyrre enn å bygge opp. Jeg komponerer farge. Det vil si, fargene gir en impuls som blir oversatt til lyd, så jeg blir egentlig et medium: Jeg styrer verket under performancen ved å bestemme hvilke farger jeg bruker. Det blir likevel ikke som å spille på et piano der man kan slå på tangentene: Innstillingene er så følsomme at det er umulig å få samme resultat fra gang til gang. Så selv om vi har jobbet lenge med verket og har mye bakgrunnsstoff, så stiller vi på et vis på scratch hver gang. Når det gjelder lydbildet, er dette absolutt ikke rockemusikk eller pop, det er lyd, rett og slett. Et lydbilde som kommer frem.
MSH: Hva er det med dette møtet mellom lyd og bilde som trigget dere, tror du?
PH: En interessant erfaring vi har gjort oss, er at folk ofte har blitt veldig fokusert – nærmest fiksert – på å finne ut hvordan verket fungerer. Se om de klarer å koble det man hører, til det man ser, avsløre det på et vis. Det oppstår en forunderlig greie der man ikke helt skjønner hva som skjer. Lyd og bilde smeltes sammen. Og lyd og lys er egentlig motsetninger på flere måter.
Hva angår et bilde, er det i seg selv ganske stillestående – det bildet eventuelt beveger, er tankene våre. Hvis det ikke beveger tankene våre, er det i beste fall bare en ren visuell opplevelse. Og hvis den ikke setter i gang noe tankemessig, kan det umulig være et kunstverk, mener jeg. Men altså, øynene oppfatter et bilde umiddelbart. Hvor mye tid et bilde tar, handler om hvor mye tid en betrakter bruker på det. Lyd er nesten det motsatte; det er avhengig av tiden. Det er en konstant bevegelse som er vanskelig å stoppe. Dermed er lyd en mye mer abstrakt opplevelse. Man kan assosiere, men tenke gjør man etterpå. Jeg mener at Neonmeditasjoner nettopp handler om de motsetningene, at det tar begge deler inn i seg og gir litt av begge deler. Det gjør kanskje også at det forvirrer – man får både sett og hørt, men må vente med å tenke.
Utover det er lys- eller neonarbeider frapperende, suggestive. Det er noe med lyset som gjør at man suges mot det. Både for oss mennesker og i dyreverdenen. Og hva er det egentlig som gjør at vi levende vesener trekkes så sterkt mot det? Det er vanskelig å forklare vitenskapelig, men man kan tydelig registrere at det skjer.
Lys er et spennende tema. Det flyr mot oss hele tiden, men det eneste som gjør at vi kan vite at det skjer, er at «bildet» opprettholdes. For som Goethe kom frem til, ser vi ikke lys, selv om vi mener vi ser det: Det er kun fargene vi ser. Så hvor kommer dette lyset fra? Selv om fysikken har lansert sine teorier, så er dette et enormt område som omfatter ulike grener i vitenskapen og som fortsatt er under utvikling.
MSH: Du har et stort interessefelt i ditt virke. Og du skyr ikke unna det politiske i kunsten, heller. Kan du si litt om hvordan du jobber generelt?
PH: Jeg er nok undersøkende i mitt arbeid, preget av nysgjerrighet – med én gang jeg kan noe for godt, forlater jeg det. Jeg jobber meg ofte gjennom en erkjennelsesprosess der jeg undersøker, tar det innover meg, jobber med temaet på mange plan, før jeg enten forkaster det eller begynner å tro litt på det, altså at dette er noe som kan angå meg.
Jeg mener ellers at en av de virkelig store oppgavene kunst har, er rollen den spiller i samfunnet. Jeg har derfor både jobbet som kurator samt mye med kunst i offentlig rom. Jeg har alltid ment at kunst i offentlig rom har vært viktig – helt sentralt faktisk – men det har hatt ulik status til tider.
Som kunstner er objektet materialet, men man kan også jobbe med ideene, jobbe mot en setting ut i samfunnet. En slik tankegang kan man nok se resonnere i andre deler av virket mitt også, både som kunstner og som aktiv i en rekke organisasjoner og kunstneraksjoner. Jeg har jobbet opp mot samfunnet og inn i samfunnet. Uten å selge sjela mi.
Per Hess og Risto Holopainen / Neonmeditasjoner vises lørdag 24. oktober klokken kl 18.00 og kl 19.00. Les mer på Høstutstillingen.no.