Jeg måtte også gradvis revurdere Oslo som det store fristedet. Får man bodd en stund i en større by, merker man alle de sosiale reglene som er overalt – fra at man står til høyre og går til venstre i rulletrapper, til at man ikke roper i felles byrom, og at det er rart å spise medbrakt mat der det ikke er gress eller benker. Eller den mest uvante regelen av dem alle: at man må være stille i eget hjem etter et visst tidspunkt på kvelden fordi det er naboer vegg i vegg. Grenser for private og offentlige rom er annerledes i byen. De offentlige byrommene har regler som er rimelig absolutte om man ikke er performancekunstner på jobb eller ung og på fylla.
Som innflytter i Oslo lærer man seg dessuten at byens enorme landskap av kreative mennesker har usynlige grenseoppganger, gråsoner og no-go-soner. Det finnes en mengde normer som ikke er synlige med en gang, men som man merker etter hvert. Selv i de frie kreative feltene er det en mengde uskrevne regler.
Etter å ha gått på en del utstillingsåpninger og sett ulike kunstrom lærte jeg også forskjellen på kommersielle salgsgallerier, de kredible salgsgalleriene, de kunstnerdrevne rommene, kunstrom drevet av organisasjoner, og ulike museer. Visse typer kunst passer visse typer rom – og omvendt. Ulike typer kunstrom har kort sagt forskjellige typer regler for tekstbruk, prissetting, interiørmessige detaljer og kanskje til og med annonsering. Det forventes et visst samsvar mellom kunsten som vises og rommet det vises i. Samsvar i økonomisk verdi, publikumsgruppe, konnotasjoner i kunsthistorien og grad av antikommersiell edge. Man kan godt si at kunstrom er verdiledende, at rommene styrer oppfattelsen av verket. Er rommet «kommerst», framstår verket slik. Er rommet «undergrunn», smitter konnotasjonene over på verket. Rommene som verk vises i, påvirker lesningen så til de grader at ett og samme bilde vil framstå som svært ulikt i rom med ulik profil. (De som vil gå dypere inn i analyser av det her, kan lese Dag Solhjells kunstsosiologiske bøker.) Noen kunstnere klarer å stå i spagat mellom en rekke forskjellige typer kunstrom samtidig – noen til og med dyrker denne øvelsen, som for eksempel Bjarne Melgaard. Men for mange oppleves det å vises i det rette rommet som livsviktig. Det er verdiforskjeller kunstrom imellom fordi de respektive typer kunstrom åpner for statusnivåer og ulike økonomiske fordeler. Derfor følger mange av oss i kunstfeltet med på hvem som stilles ut, hvor og når. De rette rommene viser vei inn og videre.