Med prosjektet Palestinian Hospitality inviterte kunstnerne og koreografene Ingri Fiksdal og Helle Siljeholm og Masahat-festivalen påmeldte publikummere til å bevege seg gjennom Nasjonalmuseet med en «alternativ lydguide» bestående av utdrag fra et intervju med den palestinske kunstneren, akademikeren og aktivisten Samia Halaby.
Kunstneren ble ikke bare valgt på grunn av hennes opphav, men også på grunn av hennes ekstensive karriere og tilnærming til kunsthistorien, og tidligere opptreden i Norge: Født i Jerusalem i 1936 og i dag basert i New York, ble Halabys livshistorie tidlig påvirket av koloniseringen av palestinske territorier: Under etableringen av staten Israel, tvang al-Nakba i 1948 familien hennes til å rømme til Libanon, før de flyttet til Ohio i 1951. Siden da har Salaby stilt ut og er innkjøpt av toneangivende institusjoner i både Europa, Nord-Amerika og Asia som en pioner i både abstrakt maleri og «data-kunst», og var den første kvinnelige førsteamanuensis ved Yale School of Art (1972–82). Halaby har stilt ut i Norge én gang, da som del av utstillingen «Palestinske Kunstnere» på Kunstnernes Hus i 1981, organisert av daværende direktør Thorstein Rittun i samarbeid med The Plastic Arts Section i Den palestinske frigjøringsorganisasjonen PLO.
Disse septemberdagene var Nasjonalmuseets ordinære lydguide komplementert av en fanzine og et lydspor i kapitler, som guidet lytterne gjennom museets samling og en temporær utstilling med den norske abstrakt-ekspresjonistiske maleren Anna Eva Bergman. Man kunne gå fra rom til rom gjennom museets samling og lytte til Halaby snakke om kunst og motstand foran nøkkelverk som Gru (1936) av Hannah Ryggen, et kunstverk som kommenterte den blodige borgerkrigen i Spania samme år.
Palestinian Hospitality bevegde seg gjennom rom som tar for seg rollen kunst hadde i norsk nasjonsbygging før og etter politisk selvstendighet i 1905, og peker til museet som en politisk aktør i samtiden. Løypen endte på museets takterrasse, som ble et sted for publikums tilbakemeldinger og refleksjoner. Prosjektet foregikk fire ganger med Nasjonalmuseet som hemmelig arena, som ble delt med påmeldte kort tid i forkant via tekstmelding.
Undertegnede har tatt en prat med de to kunstnerne om motivasjonen bak prosjektet.