Maria: I sommer introduserte du meg for Lilian Nabulime. Det var en stor dag! Og veldig stas å få besøke henne hjemme og på atelieret hennes på Makerere-universitetet. Hun kjente flere i Tuwaye-teamet fra før, og det var fint å se den gjensidige respekten og roen hun skapte i rommet. Skulptursamlingene samt den nysgjerrige og gjestfrie energien hennes tok fullstendig pusten fra meg. Kan du fortelle litt mer om hennes kunstnerpraksis?
Martha: Lilian Nabulime (f. 1963) er en veletablert ugandisk samtidskunstner med en langvarig og dyp interesse for treskjæring. Hun er utdannet ved Margaret Trowell School of Industrial and Fine Arts (MTSIFA) ved Makerere-universitetet, der hun i dagunderviser. Ph.d.-avhandlingen hennes besto av et prosjekt som både baserte seg på egne erfaringer med å pleie sin mann som døde av AIDS, og som samtidig tok utgangspunkt i viktige ideer om hva som må til for å håndtere HIV/AIDS-problemet, ikke bare i Uganda, men også i resten av verden. Nabulime opplevde på nært hold at mange AIDS-pasienter var stigmatiserte og ble avvist av slektninger og venner med lite kunnskap om sykdommen. Hun bestemte seg for å lage skulpturer som inviterte folk til å snakke om HIV/AIDS, med mål om å oppklare misforståelser om sykdommen, som fortsatt finnes i samfunnet vårt. Skulpturene av gjennomsiktig såpe og funne objekter symboliserer mannlige og kvinnelige kjønnsorganer, ogarbeidene satte i gang omfattende diskusjoner om seksualitet, helse og trygghet. Nabulime er en rollemodell for mange kunstnere i dag, og det var veldig gøy å introdusere dere for hverandre. Jeg la også merke til at hun viste interesse for prosjektene du har gjort i Myanmar og stilte deg flere inngående spørsmål om metode og hensikt?
MB: Ja, hun var veldig omsorgsfull, og vi fikk snakket om litt forskjellig, om begrepet materialsensitivitet og vår delte interesse for kunstverket som aktivator for samtale (conversation piece). Hun hadde også flere entusiastiske ideer på Tuwaye-prosjektets vegne. Jeg husker at hun helt spesifikt rådet oss til å enhver tid følge med på hvilke maktstrukturer som preger de ulike kunstscenene, og hun kommenterte at det som oftest er morsommere å danne egne plattformer fremfor å beklage seg over andres. Faktisk takket to av kunstnerne i Tuwaye-teamet vårt nei til å delta på Kampala-biennalen i sommer fordi de ikke fikk tilstrekkelig økonomisk støtte fra biennalen til hverken materialer eller honorar. Oppleves biennalen relevant for unge kunstnere i Kampala i dag?
MK: Jeg tror biennalen kunne fått større relevans for Kampalas yngre generasjon hvis den tok seg bryet med å ta hensyn til levekårene og de kreative forutsetningene som er gjeldende for de aller fleste ugandiske kunstnere. Frem til slike store arrangementer bestemmer seg for å engasjere folk som er lydhøre for kunstneres tilbakemeldinger om struktur og midler, kommer vi til å oppleve prosjekter som ikke fungerer spesielt bra.
MB: Årets utgave av biennalen, som hadde tittelen «The Studio», var den tredje med Daudi Karungi som kunstnerisk leder, han driver også det velrennomerte Afriart Gallery i Kampala. Den ble kuratert av Simon Njami, som inviterte syv internasjonalt anerkjente kunstnere til å åpne atelierene sine for unge kunstnere i en slags mester-og-elev-situasjon. Utvelgelsen ble gjort gjennom en åpen søknadsprosess rettet mot den yngre generasjonen, slik at de kunne produsere samarbeidsprosjekter for biennalen. Det høres jo ut som en bra strategi, men jeg husker at det første jeg stusset over da jeg så biennalen, var at de unge kunstnerne, 31 stykker i tallet, knapt var nevnt med navn eller arbeidstitler. Jeg ble usikker på om de heller hadde assistert sine mestere, fremfor å gå i en mer fruktbar dialog. Hva skjedde?
MK: Det var manglende økonomisk støtte til de unge kunstnerne, og tidsrammen for det såkalte samarbeidet var kun noen få uker. Så ideen for «The Studio» var bedre enn resultatet. Det var noen interessante kunstverk på biennalen, det må sies, men det er begrenset hva en uetablert kunstner kan produsere på kort tid, uten økonomisk stønad. Det fortalte jo du og, at det hender at også unge kunstnere i Norge takker ja til utstillinger uten honorar? Men, i stedet for å klage over hva årets biennale gjorde eller ei, er jeg mer interessert i å komme med forbedringer og alternativer i mine egne prosjekter i fremtiden.
Tuwaye-teamet planlegger nå en serie artist talks og atelierbesøk i perioden 2019–2020 til et utvalg kvinnelige kunstnere, som bakgrunnsmateriale for vår kommende publikasjon Tuwaye! —The female contemporary art of Uganda. Boken vil ha dr. Nabulimes praksis og livshistorie som utgangspunkt og springbrett for intervjuer, omfattende fotodokumentasjon av kunstverk, samt dybdeartikler fra en påfallende lang rekke kvinnelige kunstnere aktive både tilbake i tid og her og nå. På lang sikt vil det også være aktuelt å vise ung ugandisk samtidskunst og lansere publikasjonen i Norge og ellers i Europa, gjerne med påfølgende seminarer. Jeg har stilt Kaggwa noen spørsmål om museumskulturen i Uganda, og om hvilke tradisjonelle ritualer som hører hjemme hvor.
Maria: Jeg har tenkt på det du snakket om da vi besøkte Uganda Museum (Kampalas nasjonalmuseum) sammen i 2017. Du finner det problematisk at lokale religiøse objekter som er ment å være offergaver, og tradisjonelle jaktvåpen, er utstilt bak glassmontre?
Kaggwa: Ja, der jeg kommer fra har vi alltid lært at de naturlige materialene tre, stein og metall er jordiske medier som ånder trenger for å beskytte gitte klaner, stammer og husdyr. Når tilbedelsesobjekter som er ment for bruk i offerritualer, som for eksempel jaktvåpen, blir hentet ut av sitt naturlige miljø og plassert bak glass i museer, vil åndene ha vanskeligheter med å håndtere kreftene sine. Alle ånder har unike egenskaper – både styrker og svakheter – og vil alltid lengte og lete etter det området det var ment å beskytte og veilede.