Mellom linjene
Veldig få andre billedkunstnere har uttalt seg, og det er kanskje ikke så rart. Det du skriver, blir stående og kan i ytterste konsekvens være negativt for ditt kunstnerskap. Det er vanskelig å vite hvem som senere kommer til å sitte i ulike maktposisjoner, og det er tryggest å ikke ha så mange uvenner. For de fleste er utstillingene få og innkjøpene enda færre. De fleste kunstnere har heller ikke mye tid til overs for å skrive ubetalte kronikker og kommentarer når økonomien er så presset.
Selv om det er få billedkunstnere som har ytret seg, er det mange fra kunst- og kulturfeltet som har gjort det. En ting jeg har undret meg over, er at det virker som om kunstfeltet ikke liker ord som administrasjon, økonomi og strategi. Det er som om vi er programmerte til å synes at det er uviktig, og at de som bruker slike ord, ikke er til å stole på; det er jo kunsten som er viktig, ikke alt dette administrative bak. Er det derfor så mange ikke trodde at det kunne være årsaken til at han fikk sparken? Historien om museumsdirektøren som fikk sparken fordi han var for radikal og for opptatt av samisk kunst, er mye mer spennende enn historien om museumsdirektøren som var en dårlig administrator. Det er en historie som gir flere klikk og som er lettere å engasjere seg i. Heldigvis er det viktig for mange å engasjere seg for samisk kunst, men det er ikke sikkert det er dette det handler om her. Hvis det var engasjementet hans for denne saken som var årsaken til avskjedigelsen, synes ansettelsen av Katya García-Antón noe merkelig. Under hennes ledelse har Office for Contemporary Art Norway (OCA) hatt et spesielt fokus på urfolk, og hun er en av kuratorene for den nordiske paviljongen under Veneziabiennalen som for anledningen blir omgjort til en samisk paviljong. Med mindre ansettelsen er gjort for å legge lokk på den mistanken og gjenopprette en god tone med de samiske aktørene som nå har en kald skulder til NNKM.
Da jeg satt i styret og skulle ta stilling til en eventuell forlengelse av åremålet, var bakgrunnen for diskusjonen at det var en del saker som man kan kalle administrative som styret ikke var helt fornøyde med. Som styremedlemmer med ulike bakgrunner hadde vi også forskjellige meninger om hva som er de viktigste egenskapene for en direktør på et kunstmuseum, men jeg følte at min innsikt fra kunstfeltet ble lyttet til og tatt med i betraktningen. Det at hoveddelen av de ansatte også ønsket at han skulle fortsette, veide tungt. Etter en lang prosess fikk han to års forlengelse slik at det nye styret enten kunne forlenge to nye år eller ansette en ny direktør.
Da det nye styret tok over i januar 2020 og saken plutselig kom opp igjen i mars, ble ikke de kunstfaglige representantene hørt. Uavhengig av om man mente McGowan skulle fortsette i jobben eller ikke, måtte det ha vært mulig å håndtere saken på en bedre måte. Jeg vet at kunstnerrepresentanten hadde konkrete forslag her, men som det ikke ble lyttet til. Hvis majoriteten i styret ikke kjenner til mekanismene i kunstfeltet, er det ikke sikkert at de forstod hvor mye støy det fører med seg å gjøre det på denne måten, eller hvor mange som kanskje ellers ville ha søkt på jobben. For eksempel stod ingen av de mest aktuelle kandidatene i nord på søkerlisten.