Etter andre verdenskrig startet en avkoloniseringsprosess for å gi selvstendighet til de aller fleste koloniserte områdene. (1) Avkolonisering foregikk på fire nivåer: individuelt, nasjonalt, globalt og som temaområder, i fire perioder:
1) Fra 1500-tallet til 1950 bestod kolonialismen av kaprede land og med grupper av dominerte mennesker.
2) I 1960 bestemte FN at kolonier skulle få sin frihet, og at ingen nye kolonier skulle opprettes. Dette satte i gang en avkolonisering som varte fram til 80-tallet. (2)
3) FNs sluttrapport «Vår felles framtid» fra 1987 (også kalt «Brundtlandrapporten») fikk avgjørende betydning for synet på «bærekraftig utvikling» (3) – noe som påskyndet avkoloniseringen. Rapporten pekte frem mot 1995 hvor Europarådets (CoE) konvensjon gjorde beskyttelse av nasjonale minoriteter til en internasjonalt ratifisert plikt. (4)
4) I 2015 formulerte FN bærekraftsmål som ratifiserer menneskerettigheter, for eksempel rett til helse, eller rett til utdanning. Det siste bringer inn spørsmålet om avkolonisering av akademia.
Avviklingen av kolonier fører ikke nødvendigvis til opphevelse av undertrykkende samfunnsstrukturer. Den kontroversielle poeten Aimé Césaire (1913–2008) fra den tidligere franske kolonien Martinique (og en av grunnleggerne for «négritude»-(5)bevegelsen i fransk, var blant dem som reflekterte over hvordan imperialistiske maktstrukturer levde videre etter den formelle frigjøringen fra kolonimakten. I Discourse on Colonialism (1955 [1950]) beskrev han inngående hvordan kampen fortsetter på individnivå mellom kolonister og koloniserte. I 2005 hadde det franske partiet Union pour un mouvement populaire (UMP) stemt for en ny lov for kolonialisme, som påla fransk skoleverk å erkjenne og anerkjenne den positive rollen som Frankrike hadde i utlandet, spesielt i Nord-Afrika. (6 )Lovforslaget var et gufs fra fortiden, og i 2006 nektet også Césaire å møte UMPs leder, den daværende franske president kandidaten, Nicolas Sarkozy, fordi partiet hadde støttet den franske tilstedeværelsen i Nord-Afrika. Den kontroversielle loven ble opphevet i 2006 på initiativ av president Jacques Chirac, men at den i det hele tatt ble vedtatt et år tidligere, vitner om at forsvarere for kolonitenkning eksisterer i beste velgående.
Den franske forfatteren Jean Genet (1910–1986) var også blant dem som reflekterte over hvordan imperialistiske maktstrukturer levde videre og måtte bekjempes på et ytre så vel som et indre plan. Da Ghana fikk sin selvstendighet i 1957, skrev Genet teaterstykket Les Nègres (7) (1958), hvor han pekte på at kolonimaktens stereotypier ikke lar seg drive ut gjennom politikk alene. Forestillingen ble satt opp på ny med premiere 3. oktober 2014 på Odéon Théâtre de l’Europe i Paris, denne gangen i regi av den amerikanske regissøren Robert Wilson. Forestillingen vakte berettiget oppsikt siden den gamle kolonistaten Frankrike ble mye diskutert, og på grunn av måten perspektivene på herre og tjener, hvit og svart, ble snudd på hodet (8): «Here it comes, the darkness you were clamouring for, and her sons as well. They’re here to escort of crimes. To you, black was a colour of priests and undertakers and orphans. But everything is changing. Whatever is gentle and kind and good and tender will be black. Milk will be black, sugar, rice, the sky, doves, hope, will be black.» (9)