Tonje forlot oss 17. februar, 58 år gammel. Hun etterlater seg et stort tomrom i våre – og manges – liv. Men tilbake finnes en stor kunstproduksjon av sjeldent høy kvalitet.
Tidlig utmerket hun seg som en dyktig tegner. Sikker, modig og aldri tilgjort. Da hun siden begynte å arbeide med skulptur, tilegnet hun seg nye ferdigheter som steinhogging og støp. Hun skapte stramme, vakre objekter i blant annet marmor, tre og metall. Men Tonje så det vakre også i det ubetydelige og beskjedne. Hun fant og tok i bruk spartanske materialer, som slitte bygningskomponenter, pappbiter, ståltråd og annet, og satte det sammen til unike univers. Det er denne tilnærmingsmåten som skulle prege hennes kunstnerskap i størst grad.
Tonje Ramstad vokste opp på Ljan i Oslo. I et kunstnerhjem hvor mor var tekstilkunstner, far var tegner og grafisk designer, og med en bestemor i andre etasje som lærte bort sine kunnskaper om søm og håndarbeid. Her utviklet Tonje tidlig sine ferdigheter og sitt kunstsyn. Foreldrenes forankring i 50-tallets modernisme skulle prege hennes eget arbeid i stor grad, det samme gjorde kravene til nøyaktighet og presisjon i selve håndverket. Dette lå hele tiden som et trygt og stødig fundament gjennom utdannelse og karriere. Og mens mange av oss som unge kunststudenter på 80- og deler av 90-tallet var opptatt av nyekspresjonismen og det heftige maleriet, hentet Tonje inspirasjon hos blant annet konstruktivismen og suprematismen, og da spesielt hos Kazimir Malevich.
Hun var aldri i tvil om hvilken retning hun skulle velge. Fra tegning, form og farge på Elvebakken videregående skole gikk reisen til Kunsthøjskolen i Holbæk i Danmark, deretter to år ved Westerdals, før hun søkte seg til linjen for illustrasjon og grafisk design ved Statens håndverks- og kunstindustriskole (SHKS) i Oslo.