Sviktende redaksjonell innsikt
Eltons tekst er behørig diskutert i halvoffentlige sosiale medier. Men, to dager før den «blendahvite» artikkelen, ble det publisert en annen tekst av Elton der han ønsket å slå et slag for andre enn den hvite cis-mannen. Overskriften var «Kvinnens plass er ikke lenger på kjøkkenet», og skapte ikke like mye furore da den i stor grad sparket inn åpne dører. (3) Det som ikke er blitt nyansert nok i etterdønningene av Eltons ytringer, er de redaksjonelle valgene som er tatt av Kunstavisen så langt.
Da ansvarlig redaktør for Kunstavisen, Mona Gjessing, så seg nødt til å offentlig beklage for det klaveret Lars Elton hadde trampet i med «Fra ‘blendahvitt’ til en miks av farger», valgte hun samtidig å avpublisere artikkelen. Gjessing står selvsagt i sin fulle rett til å velge å trekke en artikkel, men det bør, slik Norsk Redaktørforening også påpeker, være noe redaktører er svært «[…] tilbakeholdne med. Både fordi det innebærer en omskrivning av historien (særlig fjerning av hele artikler), men også fordi det kan medføre at det oppstår ‘hull’ i historier eller saker som vil gjøre dem mindre forståelige eller fullstendige for ettertiden.» (4)
I Norsk Redaktørforenings notat presenteres ulike redaksjoners retningslinjer for fjerning av artikler. Her fremkommer det at samtlige strekker seg langt for å unngå avpublisering. I de tilfellene det drastiske steget det er å trekke en artikkel, likevel må tas, skal det være på bakgrunn av innholdets alvorlighetsgrad: private opplysninger uten offentlig interesse og til sterk belastning for den omtalte; utsagn eller bilder av mindreårige; beskyttelse av mennesker mot seg selv; eller gjengangeren: «Artikkelen i sitt vesen er feilaktig på en måte vi har ansvar for.»
Elton for i dette tilfellet ikke med uriktig faktagrunnlag, personangrep eller omtale av mindreårige. Det kan heller ikke argumenteres for at artikkelen i sitt vesen er feilaktig, utover at Elton har vært lite sensitiv når det gjelder språkføring og kontekstualisering. Dette danner ikke grunnlag for å trekke en artikkel. Som redaksjonell plattform burde Kunstavisen klart å stå i den stormen som kom. At Gjessing ikke i tilstrekkelig grad har vært seg sin rolle som ansvarlig redaktør bevisst og oppfattet artikkelens pinlige form før publisering, er ikke i seg selv legitim grunn for avgjørelse om fjerning. Om noe vitner det hele om sviktende redaksjonell innsikt.