to Fracture – A Puppet Play» vises ved Haus am Waldsee (12. september 2024–12 januar 2025) og «I Know That I Can Double Myself – Gisèle Vienne and the Puppets of the Avant-Garde / Ich weiß, daß ich mich verdoppeln kann – Gisèle Vienne und die Puppen der Avantgarde» ved Georg Kolbe Museum (12. september 2024–9. mars 2025).
På to visningssteder, Georg Kolbe Museum og Haus am Waldsee i Berlin, viser den fransk-østerrikske kunstneren og koreografen Gisèle Vienne utstillinger med dukker av ungdommer i naturlig størrelse i ganske perfekte klær. Noen står oppreiste, andre ligger i glassmontre som på lit de parade, det gjør merkelig nok liten forskjell.
Dukkene er stive i sine positurer på et foruroligende og fremmedgjørende vis, hvilket har en tilsvarende forsteinende osmotisk virkning på de som kommer inn i rommet, slik barn begynner å gråte når andre barn gråter.
Det kan og ha noe å gjøre med at de uttrykksløse symmetriske ansiktene fungerer som en maske egnet til å nekte andre innsyn i hva som beveger seg innenfor, som om man spiller død.
Og slikt kommer ikke av seg selv, det har sin historie. For det er jo imot menneskets natur, i og med at menneske kommer til seg selv og blir seg selv i møte med andre. Det er ingen som «er» seg selv. Det blir man ved å forandre seg, hvilket ikke gjøres i enerom. Så hvis man finner det for godt å nekte andre inngang og tilgang til hvem seg selv, så har det en årsak. Vi kan bare tenke oss hvilke.