Politisk kobber og edelstener
Denne utstillingen er hovedsakelig sammensatt av senere års arbeider, men inneholder også to eldre verker som representerer tidligere perioder i Utsis praksis. I Soai/De to (2008) har hun bøyd pleksiglass til organiske former som med sine gjennomsiktige slør gir assosiasjoner til vind. Installasjonen Menneskelig dårskap her og der fra 2004 illustrerer et grensegjerde i rødt og svart. Det løper piggtråd langs toppen av gjerdet som står i en base av knust glass. Installasjonen inkluderer også tre blyanttegninger av piggtråd som bekrefter temaet, men uten egentlig å tilføre noe. Verket fremstår som en politisk kommentar som treffer relativt generelt. Grensegjerder settes opp både her og der, og jeg blir usikker på om verket er tatt med for å kommentere dagens grenseproblematikk eller for å gi utstillingen et retrospektivt anslag.
En tydeligere politisk kommentar finner jeg i Den tunge samtalen om vennskap og kobber, som uten tvil handler om utbyggingen av kobbergruver i Repparfjorden. Saken er politisk betent og har skapt forargelse blant reindriftsutøvere og miljøforkjempere i over seks år. Skulpturen er en liggende, tykk trestamme med irrgrønnmalte årringer som utgjør sirkler rundt en glassperle. Et stykke kobber trenger seg inn i materialet gjennom en stor sprekk og truer å sprenge seg inn til perlen i sentrum.
Den fremtredende bruken av pels, diamanter, gull og sølv setter sterkt fokus på symboler for materiell verdi. Jeg spør meg om hva hensikten er. Har disse materialene også sjel slik som drivveden? Både gullgraving og diamantdrift er sterke næringslivsinteresser som truer tradisjonell samisk reindrift i området, men jeg ser ingen kobling i verkene mot disse temaene. Det virker som om treverket, grunnmaterialet som utgjør objektenes kropper, har blitt utsmykket og pyntet. Bearbeidingen av overflatene forekommer meg som en ren fasadepuss. Det jeg oppfatter som treverkets sjel, kamufleres av gullblad, maling og finkornet pussepapir.
En beskrivelse av kunstneren eller annet utstillingsmateriell skulle jeg gjerne sett liggende i lokalet. I stedet har jeg i etterkant lest meg opp på forskjellige gamle nettsider. At det ikke finnes tekst ved utstillingen, synes jeg er en mangel. Kan det være et bevisst grep, en måte å styre publikums opplevelse ved å la dem møte kunsten uten forkunnskaper? Man skal jo alltid være åpen for brudd med forventet praksis, særlig det man kan kalle vestlig utstillingspraksis, men ingen andre grep med konteksten tyder på at det er tilfelle. Selv ved et avslappet studentgalleri ville man reagert på mangel på plakat, folder eller lignende, og Samisk Kunstnersenter ser ikke ut til å ha tatt sitt oppdrag helt på alvor her.