Levende døde / Kjent, men ukjent
ER: Jeg er ellers veldig interessert i amerikansk folkekunst. Kunstnere som Clementine Hunter (1886–1988), Horace Pippin (1888–1946), Henry Darger (1892–1973) og Marisol Escobar (1930–2016). Å se arbeider som er utført så fritt ut fra egne ideologier …
Elin viser et utvalg malerier på telefonen sin.
TS: Selv om dine arbeider befinner seg langt unna disse tematisk, skjønner jeg hva du mener. Det ligger ikke bare i det visuelle og nesten sjablongaktige, som kan oppleves både umiddelbar, direkte og sart. Troverdig, i mangel av et bedre ord. Det har også med innstendigheten og det repetitive å gjøre – denne dvelingen vi var inne på, at man bare ikke kan slippe taket i noe … Jeg synes å se noe av det samme hos en annen kunstner i din generasjon, Linn-Mari Staalnacke. Enda temperamentet tilhører en annen verden er det en slags behandling av det «arketypiske» ved mennesket. At vi i bunn og grunn er dyr, som kan være redde, føle seg truet, og nedstrippet, når alt kommer til alt. Men det var en digresjon. Er det andre som har betydd mye for deg?
ER: En kunstner som skotske Peter Doig (f. 1959) har vært fin å se på. Og hvordan han jobber med ofte løsrevne motiver basert på funne bilder, som postkort eller film.
TS: Og svenske Mamma Andersson (f. 1962) ligger tett opptil, vil jeg tro …2 Det er noen umiskjennelige likheter med dine motiver her, tenker jeg. Øyeblikksbilder eller fragmenter fra hverdagslige miljøer. Skikkelser som er gjenkjennelige som mennesker, og gjengivning av tilsynelatende ordinære gjenstander, tablåer. Men så er de aldri helt vanlige likevel – det er noe som mangler eller skurrer.
ER: Andersson er mitt største forbilde og jeg kreperer når jeg ser på bildene hennes. Det er noe med distansen til motivene hun maler – enten det er tilsynelatende fredfulle interiører eller mennesker betraktet fra utsiden – som skaper en urolig stemning.
Jeg tar opp en sjablong av noe som likner et hjortedyr uten hode.
TS: Og hva er dette …?
ER: Det er et nytt motiv jeg har begynt å jobbe med.
TS: Ja?
ER: Har du ikke sett sånne på YouTube? De er fremtidens forbipasserende. Dyreaktige super-roboter (utviklet av eks. Boston Dynamics, brukes til redningsaksjoner, krigføring etc., red.anm.). De løper i oppoverbakke og reiser seg rett opp hvis de blir sparket eller mister balansen. De er så skumle!!
TS: Levende døde.
ER: Ja. Den her kommer til å være med i arbeidene fremover. Blant annet dukker den opp som «hunden» til en person.
TS: Jeg kan ikke la være å føle at er det er noe Lynch-aktig over veldig mye av dette du referer til – om det så er tekno-dystopier, truende menneskemasser, eller ensomme folk i ulike kontekster. At det noe er litt – eller veldig – feil. Som når noe som fremstår samtidig-både-kjent-og-ukjent (unheimlichC), et fenomen det er lett å ty til som et erkeeksempel i denne sammenhengen. Eller tenk deg at du ser en tekst, men ikke klarer å lese den fordi du plutselig ikke lenger kan språket ditt. Litt i samme gate som å forsøke å kommunisere med en trekubbe og sånt.
ER: Ja, og jo nærmere mennesket, desto skumlere … Så er det passasjene, til og fra trygge soner, hvor man er prisgitt at alle følger normen …
TS: En latent usikkerhet og ambivalens. Av at noe når som helst kan bryte ut i en ubehagelig overraskelse. Mangel på kontroll. Og nå ble dette kanskje en digresjon litt unna dine ting, for jeg oppfatter på ingen måte bildene dine som skremmende. Men enda de stort sett avbilder rolige og sjablongaktige tablåer, oppfatter jeg likevel at bærer på en slags uro. Ser du mye på skrekkfilm?
ER: Nei. Det gir meg først og fremst nye ideer om hva folk kan foreta seg.