Siri Borge kommer fra Stavanger og har de siste årene laget kunst som tematiserer vårt forhold til norske industrier, da spesielt olje- og fiskeindustri. Hennes utstilling «Resting Cod Face II» i Galleri HI 10 i Skien består av fem adskilte objekter. Samtlige elementer, eller verk, er svært ulike i form og teknikk. Ingen har egne titler og beskrivelser. Utstillingen oppleves derfor først og fremst som en installasjon hvor gjenstandenes samspill skal være et slags samlet narrativ.
Utstillingens tema formidles med sprikende virkemidler som kommer tett på hverandre i det lille gallerirommet. Galleri HI 10 er en kvadratisk «hvit kube» på cirka 25 kvadratmeter hvor veggen mot gaten er et stort vindu. Utstillingens største og mest fargesterke arbeid fanger derfor oppmerksomheten allerede før man går inn. Et lite basseng med vann kledd i hvit presenning står på gulvet. En kubeformet gjenstand på en sokkel av pleksiglass er plassert i midten av bassenget. En meterlang vannslange stiger opp av en brunlig gjenstand nede i kuben. Knallrøde pakkstropper omslutter gjenstanden. Stroppenes lange endestykker ligger henslengt over bassengkanten og videre ut over gulvet.
Det viser seg at jeg ser på et arbeid som er i prosess, en uferdig fontene. Kuben med pakkstroppene er en støpeform hvor et tørrfiskhode er omsluttet av klar epoksy. Verket er fortsatt i herdeprosessen ved utstillingsåpning, og vil ikke ferdigstilles i løpet av utstillingsperioden. Jeg forestiller meg hvordan vannet vil sprute opp av det innstøpte torskehodet når fontenen er ferdig.