KOA: Naturen, helt klart, men også kulturhistorien. Jeg er veldig glad i å gå i naturen, og selv om det er fint i den uberørte norske fjellheimen så har jeg også sans for det vi kan kalle berørt natur, altså at vi på 2 700 meters høyde kan finne en restaurant som serverer kaldt øl og Europas beste ost og skinke. Det har du i De sveitsiske alpene. Så er det fascinerende at man på 2–3 timer kan komme til så mange steder. Det gir en følelse av å være midt i Europa. Området er interessant åndshistorisk også. Thomas Mann ble inspirert til å skrive Trolldomsfjellet (1924) i disse områdene, og Friedrich Nietzsche skrev ferdig Slik talte Zarathustra (1883–1885) i sitt sommerhus i Sils Maria. Det ligger rett nedenfor «mitt» hotell, legendariske Hotel Waldhaus. Der skrev forresten Jostein Gaarder ferdig Sofies verden (1991). For øvrig kom det en film i 2014 som griper noe av den magien som ligger i dette landskapet, Olivier Assayas’ Sils Maria (Clouds over Sils Maria; 2014). Den tar for seg Maloja-slangen, et meteorologisk fenomen jeg har sett mange ganger selv, som er en bestemt type tett tåke som kryper opp fra Bergell-dalen.
KR: Veldig fin, den filmen, helt enig. Du snakker om kriblende reisefot og hvordan steder har påvirket kunstnere og forfattere, altså egentlig hvordan det indre og det ytre landskapet hele tiden er i en dialog. Wien, en av dine favoritter, samler mange av de sosiale, kulturelle og historiske trådene av både indre og ytre utviklingslinjer.
KOÅ: Wien samler trådene også fordi den ligger midt mellom øst og vest. Men, ja, jeg liker å reise tilbake til de samme stedene igjen og igjen, og en fascinerende del av det er at en by eller et sted blir innlemmet i ens biografi, en del av ens livshistorie. Det er fascinerende å observere seg selv gjennom eller fra disse stedene ut fra hvor man er i livet – med skiftende partnere, som sagt, men også forskjellige jobber og slikt – og, på den annen side, også kunne betrakte stedene selv ut fra hvor man skifter plass i terrenget.