KR: Men nå til hybridskoene av Dries Van Noten.
IB: Ja! Se her, er de ikke fine? [Blom holder skoene opp foran kameraet så jeg kan se dem i Zoomvinduet]. Jeg er veldig opptatt av hvordan fugler er kledd. [Sender fuglebilder på chatten.]
KR: Wow. De er fantastiske … Heftig! [Sitter og ser på fuglebildene.]
IB: Jeg liker at skoene tydeligvis vil være alt på en gang – en vill kombinasjon av farger og mønstre, akkurat som hos disse fuglene. De representerer for meg noe av det beste med design, og for så vidt også med kunst: muligheten til å strekke seg utover på måter som kanskje er helt whack, men som fungerer likevel. Det er noe dypt eksistensielt over dette.
KB: Hvordan eksistensielt?
IB: Se på klærne til urbefolkninger rundt om i verden, folk som levde eller lever under helt andre materielle betingelser enn de vi er vant til i dag … Det som gjorde mest inntrykk på meg da jeg så Nils Aslak Valkeapää-utstillingen (4) på Høvikodden, var den store fotodokumentasjonen av samisk liv og kultur, og ikke minst den enorme variasjonen i de historiske draktene deres. Hvis man tror sofistikert og vakkert design som går langt utover det rent nyttige, er noe som hører til i en moderne verden, blir man stilt til veggs når man ser dette enorme spekteret av spektakulære hodeplagg, kofter, bukser og sko, og det innenfor et relativt lite geografisk område. At folk som lever et ganske hardt liv i og med naturen, bruker så mye tid og energi på designspørsmål, er en frigjørende og inspirerende tanke. Der ligger det en dyp leksjon for oss alle.
KR: Er vi tilbake til atmosfærer igjen?
IB: Vel, det har i alle fall å gjøre med at vi har en intuitiv glede av former og farger og av å bygge verdener, ikke sant? Ideen om å være naturlig, forstått som en type «enkelhet» – en merkelig idé, jeg vet ikke hvor den kommer fra – ser vi som sagt motbevist gjennom de fleste kulturer, også i et historisk perspektiv. Det dummeste jeg vet, er bilder av steinaldermenn med bustete hår og bjørneskinn. Ingen kjente befolkninger som lever på steinaldernivå, ser slik ut. De er friserte og elegante, med vakre tatoveringer og annen dekorasjon. Folk har alltid vært fancy. Og hvis fuglene kan, kan vi også.