Uten å ta et performativitetsperspektivet i betraktning kan man jo undre seg over at metoo kunne bli så stort som det ble. Den rent innholdsmessige siden av det som skjedde er likevel ikke særlig oppsiktsvekkende. At menn med makt benytter sin posisjon til å skaffe seg seksuelle fordeler på bekostning av kvinners frihet og seksuelle integritet er kunnskap like gammel som fortellingen om kong Salomon som sendte Uria i døden på slagmarken for å kunne gifte seg med hans vakre kone, Batseba. Når metoo ble så stort som den ble må dette forstås, i likhet med Hallesbys andakt, med utgangspunkt i et performativt brudd mellom innhold og form. Det bevegelsen gjorde, var å fortelle historiene om seksuell trakassering på en ny måte. I stedet for at slike fortellinger blir narrativt rammet inn som fortellinger om å være et offer som har lidd og delvis fortsatt lider, bryter metoo med dette skriptet. De som først retwitrer #MeToo var ikke kjent i offentligheten primært som mennesker utsatt for seksuell trakassering. Den gruppen aksjonen først sprang ut fra, var de aller vakreste, rikeste og mest vellykkede blant oss – vår tids populærkulturelle idoler – nemlig skuespillere fra Hollywood. Det er derfor noe un-apologetic ikke-motkulturelt ved denne formidlingsformen: De som startet bevegelsen kom ikke fra samfunnets randsoner, og de skulle heller ikke tilbake til marginene. Kraften i det som skjedde og fortsatt pågår lå derfor ikke i synliggjøring av at seksuelle trakassering i det hele tatt finner sted. Styrken i metoo handler om vitnesbyrd om seksuell trakassering ikke fremføres fra en underlegenhetsposisjon hvor arbeid, rikdom, glamour og berømmelse er glimrer med sitt fravær, men nettopp fra denne posisjonen.
De som twitret, sto frem som ofre, men oppførte seg ikke slik, der de poserte i sine elegante, dyre og kroppsnære kjoler på den røde løperen. Slik reforhandlet de i offerrollen, og utvidet den kulturelle forståelsen av hvem og hvilke liv som anses som «ofre». Kanskje for all ettertid. Metoo tegnet altså et bilde av seksuell trakassering som en normalitet (dessverre), men også som en erfaring som ikke setter deg ut av hverdagslivet.
Er dette et gode eller ikke for de ofrene for seksuell trakassering som ikke er Hollywood-skuespillere, det vil si de fleste av oss? Faren med dette perspektivet er at det fører til en ytterligere stigmatisering av de som har opplevd seksuell trakassering og som oppfatter hendelsen som så traumatisk at den nettopp ikke kan integreres i livets normalitet og hverdag. For dem kan metoo bli ytterlige en utstøtelse. Men, som Jonas Bals, rådgiver i LO, skrev i Klassekampen, er nettopp de snevre rammene for hvordan et «sant» offer skal oppføre seg, en av de største truslene mot å ta varslere på alvor: «Det mest grunnleggende spørsmålet som stilles, er imidlertid sjeldent uttalt: ‘Hvorfor passer ikke reaksjonen din med mitt bilde av hvordan et offer skal reagere?’ Styrken det krever å varsle, anmelde eller til og med vitne, stemmer liksom ikke overens med offerrollen: Enten er du svak, eller så er du sterk. Enten er du et offer, ellers så er det noe annet på gang.»
Et blikk for betydningen av performativitet handler derfor ikke bare om kunstneriske uttrykk som spilles ut på en scene. Performativitetens kraft som forestillingsmessig brudd er like viktig når det brukes for å forstå alt det som skjer utenfor scenen, i hverdagen. Da kan de rollene vi blir tildelt og tildeler andre i hverdagslivets teater, bli både rikere og rausere.