Vinteren 2021 har vært en utfordrende tid for Østlandets kunstscene, kanskje spesielt i Oslo der nedstengning av byen preget alt av kultur- og uteliv i 197 dager inntil restriksjonene ble lempet på 26. mai. Til tross for dette har institusjoner og flere gallerier likevel gjennomført utstillinger som planlagt, dessverre for lukkede dører, for å unngå mer problematiske forskyvninger av utstillingsprogram for kommende år.
For eksempel åpnet Nitja (tidligere kjent som Akershus Kunstsenter) i et nytt, spektakulært bygg i Lillestrøm, tegnet av Haugen/Zohar Arkitekter (HZA), og gruppeutstillingen «Above Us Only Sky!» (16.03.2021–25.04.2021), som stod klar helt fra 23. januar, men som fra midten av mars fikk slippe inn enkeltpersoner og nylig fikk åpne tilnærmet vanlig drift. Nicole Eisenmans utstilling hos Astrup Fearnley Museet, «A Giant Without a Body» (28.05.2021–29.08.2021), har muligens like få sett, men blir nå tilgjengelig utover sommeren. Kunstnernes Hus har kjørt sitt program uten publikum, med både gruppeutstilling kuratert av Office for Contemporary Art Norway (OCA), «Actions of Art & Solidarity» (20.01.2021-21.03.2021), og en intern avgangsutstilling for Kunstakademiet (KHiO) i form av et kollektivt residency, «The Great Indoors», i april. Mot slutten av april ble Henie Onstad Kunstsenter (HOK) med sine store lokaler i Bærum, fremdeles tvunget til å holde stengt, selv om Sandvika Storsenter kunne åpne sine svingdører. I en slik situasjon hvor altså samfunnet generelt lammes av en pandemi og befolkningens frustrasjon har vært merkbar, kunne det likevel ha vært en mulighet for å holde denne typen store kulturinstitusjoner åpne med adgangskontroll. Dette ville vært et verdifullt bidrag i en tid med begrenset sosial aktivitet, og samtidig vært en introduksjon for mange til kunst og kultur.
Mens man gispet etter luft i hovedstaden, tok jeg en rundreise i det friske distriktet og fikk med meg åpningen av Kjell Varvins imponerende semi-retrospektiv hos Galleri F 15 på Jeløya i Moss – «Intermediary Stages of a Never-Ending Process», kuratert av Monica Holmen. Et annet glimt var Marius Dahls separatutstilling «You’re So Close to Learning More About Proximity» ved Spriten Kunsthall i Skien, som holdt åpent i et par uker før den kvelende smittetåken også senket seg over større deler av Østlandet.
Lenger vest fikk man nyheten om at Erlend Hammer er ny kurator ved Haugar Kunstmuseum, noe som gjør at man kan forvente noen interessante utstillinger der, samtidig som hans forgjenger, Tone Lyngstad Nyaas, har overtatt Bomuldsfabriken Kunsthall i Arendal. Der har man for øvrig presentert en særegen utstilling av Tore Magne Gundersen («Go on Fear Not»), hovedsakelig med tekstilbaserte verk. I tillegg kan det ses en ny, permanent installasjon av Signe Solberg i fjellveggen ved Kunstarena Torbjørnsbru gruver.