Ti år etter vårt møte i København blir han spurt om å gjøre et stort bestillingsarbeid for Kunstnernes Hus. Huset planlegger sitt 90-årsjubileum, og våre veier krysses igjen da jeg skal intervjue ham til en bok om verket som Kunstnernes Hus gir ut i forbindelse med jubileet. (2)
Så rammer pandemien. Bestillingsverket reddes fra avlysningene. I ukene etter nedstengningen jobber Fadlabi i publikumstomme lokaler. Han utforsker husets historie og begraver seg i arkivmateriale: 90 år med utstillingsprogrammer, presseskriv, forkastede logoer, avisutklipp, anmel delser og dokumentasjonsfotografier. Han drukner i alt dette da han for første gang virkelig får øye på Per Krohgs enorme maleri, Kunstnerens tornefulle vei mot høydene. Det ble laget til Kunstnernes Hus i 1932 og fyller taket i trappeoppgangen opp til utstillingsrommene.
– Jeg ville ha en samtale med Per Krohg, og bare ham. Det gikk opp for meg at den historien jeg kunne fortelle om hele husets historie, lå i avstanden mellom maleriet hans og mitt. Mellom ham og meg. Prøv å forestille deg at Krohg hadde visst at 90 år senere skulle en sudanesisk kunstner stå på gulvet, se opp på hans maleri og ha en én-til-én-samtale med ham. Det var hele starten på verket. Krohgs måte å male på er så fucking perfekt. Teknisk sett er han et geni. Jeg følte meg som en tenåring som skulle forklare min bestefar hvorfor jeg lager TiKTok-videoer.
Mens han forteller, ser jeg ham for meg stå i oppgangen til utstillingsrommene på Kunstnernes Hus og studerer Krohgs gigantiske maleri. Det dominerer taket som et kirkelig renessansemaleri over hele 3,5 ganger 22 meter, og forteller historien om kunstnerens reise fra håndverker til den endelige opplysning. Fadlabi var uenig:
– Det handlet aldri om endelig opplysning for meg. Kunsten for meg er ikke opphøyet, slik Krohg fremstiller den. For meg er kunst like hverdagslig som alt annet. Måten Krohgs maleri troner over alle som går inn i Kunstnernes Hus – jeg mener, dette skulle være «Kunstnernes Hus» – det skulle representere oss alle, og samtlige som skulle jobbe her. Men jeg føler meg ikke representert av det motivet.
Jeg forestiller meg Fadlabi ha indre diskusjoner med den store norske maleren. Stiller ham spørsmål. Tar hans svar med inn i rommet ved siden av og projiserer tankene sine utover gulvet. Det blir et virvar av farger, former, mennesker og fugleflokker. Tittelen på verket blir The Onset of Vertigo (3). Jeg tenker på den svimlende følelsen når en ser ned fra et høyt sted og det føles som man mister fotfeste. Stedet man står på, blir flytende. Perspektivene løper av gårde. Menneskene endrer form, avhengig av hvor man står. Man går på dem, beveger seg iblant dem og blir selv en del av bildet. En nesten psykedelisk inversjon av Krohgs sakrale fortelling.
Men hvordan relaterer dette maleriet seg til forskningen hans? Han sukker, oppgitt over igjen å måtte forklare seg:
– Det er alle mulige referanser til Krohgs maleri, verker jeg har sett på Kunstnernes Hus, min egen forskning og så videre. Men maleriet må stå for seg selv. Det må alltid kunne stå på egne ben. Det her med å skulle forklare min kunst har jeg aldri brydd meg om. Du kjenner meg.
Jeg snakker alltid for mye, men min kunst – den ønsker jeg skal snakke for seg selv.
Vi prater på samtaleplattformen FaceTime, som vi har gjort det siste året, som alle andre i koronaens tid. Først fordi jeg skulle intervjue ham til den nevnte boken som Kunstnernes Hus ga ut i forbindelse med utstillingen. Siden fortsatte vi bare. – Det har blitt en slags terapi for meg, sier han.
For meg også.