Jonas Ekeberg
Postnordisk – Den nordiske kunstscenens vekst og fall 1976–2016
Torpedo Press (2019)
Postnordisk bygger på en gjennomgang av en rekke tekst-, bilde- og privatarkiver, tidsskrifter og andre kilder. Det har ledet fram til en 552 sider lang tekst om et utvalg hendelser, utstillinger og endringer i Norden i tidsrommet 1976–2016 med fokus på det Jonas Ekeberg kaller «nittitallsgenerasjonen» (s. 173).
Boken kommer i kjølvannet av at det i mange deler av verden jobbes iherdig med å definere sterke regionale kunsthistorier som kobler seg fra den vestlige tradisjonen. Nordens nærhet til denne tradisjonen gjør Postnordisk til et vanskelig prosjekt. Vanskelighetsgraden viser seg i inntrykket at boken er mer styrt av egne interesser enn at den bidrar med et alternativ til tradisjonen den skal stå i relieff til. Det er ikke rart at Ekeberg har vært opptatt av hva en nordisk kunstscene kan være, all den tid han nettopp har avsluttet sitt mangeårige engasjement som ansvarlig redaktør for Kunstkritikk.no/.se/.dk/.com, der han har stått for en utvidelse av kritikksatsingen som i utgangspunktet bare var et «.no». Det er på mange måter lett å lese Postnordisk som et forsvarsskrift for institusjonen han nå forlater: et sted der samtaler på kryss av de nordiske nasjonalstatsgrensene skal være aktive og gis rom.
Kampen for/mot det nordiske
Begrepet postnordisk er satt opp mot det svenske Palettens ansvarlige redaktør Folke Edwards beskriver som nordisme da han skriver om tidsskriftets nordiske satsing i 1963. Edwards avslutter sin tekst med å si at: «En nordism som blir isolationism är på förhand dömd» (s. 58). Jeg opplever at Ekebergs postnordisme 56 år senere dessverre bærer preg av nettopp isolasjonisme. Det er som om boken jakter på en stringent fortelling om Nordens kunstscene (bevisst entall her), men denne finnes selvsagt ikke. Det er derfor spesielt underholdende å lese på side 157 at det allerede i begynnelsen av 1990-tallet var enighet blant både etablerte og unge kunstnere om at «diskusjonen om en nordisk kunstnerisk identitet var helt uten relevans. Nordisk kunstliv var gått inn i en ‘postnordisk’ situasjon.» Postnordisk virker derfor som et produktivt begrep i utgangspunktet, men det er likevel vanskelig å se hvordan det kan leve utenfor denne teksten – en tekst jeg oppfatter jobber for å nettopp isolere Norden fra resten av verden. En verden som også internt i Norden er mye mer fragmentert, mangefasettert og mangfoldig enn det teksten klarer å belyse.
Til tross av at boken bygger på et bredt kildemateriale, er den først og fremst en holdningstekst som baserer seg på forfatterens perspektiv – som unektelig er hvitt, mannlig og vestlig. Det burde derfor vært noe større refleksjon om både kunsthistorieskriving og eget ståsted i innledningen. Dette blir spesielt tydelig da kunstscener som ikke er skapt i noen av Nordens hovedsteder eller urbane sentre, blir kraftig nedprioritert og i stor grad bare figurerer i teksten for å støtte opp om de sentrene som har vært delaktige i å fremme en samnordisk identitet og politikk. Prosjektets avgrensing til å bare handle om prosjekter, tidsskrifter og utstillinger som tar for seg Norden, reproduserer dermed usynliggjøringen av nordiske periferier (i mangel på et bedre begrep), slik som Grønland, Færøyene, Åland og Sápmi. Boken framstår dermed som et ganske reaksjonært prosjekt – til tross av tittelens «post-».