Midt inni skogen fann eg ein hage
I midten av utstillinga finn eg noko som synast som ein hage midt inni ein skog. I Hege Nyborg sin installasjon (2021) finn eg eit måleri av to fuglar i ei busk med rosa blomar. Eg trur det er utsnitt av ein velstelt hage med kortklipte plenar og snorrette hekkar kring blomebed med skjøre, rosa roseblad som endrar lufta til noko anna enn luktene frå den fuktige skogen. Blomar er kjønnsorgana til plantane, og skogen har lagt att nokre vassdropar på roseblada. Installasjonen inneheld òg ei hylle med tekstar i ramme, samt måleri av blomar og ord på veggen. Eg forstår ikkje orda som er måla, men dei liknar blomenamn, og kanskje kan ein førestille seg korleis blomane ser ut, om ein kjenner orda. Arbeida til Nyborg får natur til å virke skjør, og eg kjem til å tenkje på noko kunstnaren Mark Dion sa i eit intervju, noko om at ein no for første gong i historia må verne naturen frå mennesket. Tidlegare var det motsett; mennesket var i kronisk kamp mot naturen for å overleve.
På dei store vindauga heng kvite ark med detaljerte akvarellstudiar måla av Thorbjørn Sørensen. Akvarellane (2021) viser små naturfragment frå den andre sida av fjorden utanfor. På vindauget heng blant anna ein stor akvarell av ein daud fugl. Måla med like stor mengd vatn og tid. Eksistens til innvortes bruk, festa til eit papir.
Eit vindauge er ikkje det same som ein skjerm, sjølv om begge kan vere laga av glas. Ein ser noko anna når ein ser gjennom skjermar. Difor kan ein ikkje oppleve verkelegheita, eller kunst, digitalt. Ein ser heller ikkje seg sjølv ordentleg gjennom ein skjerm. Kven er eg når skjermane er skrudd av? Når eg ikkje blir fôra med informasjon eg ikkje har tid til å smake på og vurdere før eg svelger det ned? Når ingen ser meg? Når eg ikkje fotograferer, eller på andre måtar dokumenterer, for å vise det eg ser til nokon andre?
Det blir sagt at naturen er barometeret som viser kva tilstand mennesket er i. For min del blir det ein altfor antroposentrisk måte å sjå verda. Naturen eksisterer ikkje for mennesket, sjølv om mennesket har vist seg å vere det farlegaste dyret. Det er ikkje slik at ein har rett berre fordi ein er destruktiv. Eg trur at ein av tinga som gjer oss destruktiv som art, er at me ofte ser verda gjennom glas eller gjennom ord. På same måte som ein kan ta fragment ut av kontekst, eller habitat, og studere dei i eit laboratorium, har Thorbjørn Sørensen teke med seg element frå naturen inn i eit rom for å studere dei. Eg trur ikkje at ein forstår verda betre ved å ta ting ut frå samanhengen. Det einaste ein oppnår er å forenkle det til eit nivå kor det blir forståeleg. På same måte som ein brukar ord for å gjere ting forståeleg.
Men her har Sørensen teke med seg tolkingane sine av det han har studert, attende til naturen. Ved å montere dei på vindauga, blir ein heile tida minna om det som ligg bak. Det som ligg utanfor. Slik ser ein både detaljane og heilskapen på same tid. Somme snakkar om tidsbaserte medium, som om det utelukkande handla om verk som utspelar seg lineært og over tid i gallerirommet. Men i Sørensen sine akvarellar er tid vesentleg. Tida han har brukt på å studere og reflektere over dei små detaljane. Eg blir ståande lenge ved ein gedigen sporv. Papiret er kanskje 70 × 100 cm. Papir er laga av plantar. Når ein målar med akvarell, brukar ein vatn. Vatn som har vore inni kroppar, inni røyr, og mellom røter i skogar som har blitt borte. Sporven på det kvite papiret dekkjer nesten heile flata. Eg har lyst til å ta han ut av papiret, halde rundt han, bere han med meg ut frå gallerirommet slik at han får sjå skogen og vatnet som renn ut i verda. Eg har lyst til å gråte ned i dei sirleg måla fuglefjøra. Gråte på vegne av menneskearten sine stupiditetar. Eg vil bere med meg sporven inn i dei delane av skogen kor ein ikkje kan høyre lyden frå trafikken. Der kor ein kan høyre at stillheita er unaturleg. Stillheit kan berre eksistere i eit tett rom. Ein finn heller ingen ord i skogen, for orda har inga materie, slik sporvane har. Difor kan ord blåse vekk med vinden. Ord finst ikkje på ordentleg, men skogen finst.
Fuglen er ikkje ein metafor for fridom. Fuglar er ulike individ. Dei må ete makk, det er ekkelt. Og dei må jobbe med å fange insekt mesteparten av dagen for å halde seg i live. Dei har ikkje noko val, dei er ikkje meir fri enn folk. Men når eg ber med meg den store sporven, skal eg fortelje han om menneska.
I ei verd kor det digitale i større og større grad blir ei eksistensiell protese, har me kanskje eit behov for å bevisst tre inn i den eksistensielle angsten i skogen, eller i gallerirommet. For sjølv om me er utan røter som held oss fast til molda, er me ikkje lausrivne frå jorda og økosystemet.
Ein treng daudtid for å vere levande.