Men krigen og døden me tek inn over oss på avstand, er kanskje enklare å fordøye om ein framstiller ting i eit Disney-perspektiv kor ein latar som om ein part utelukkande er snill og den andre slem. Å få så motstridande kulturar og religionar til å sameksistere i fred vil kanskje krevje ei umenneskeleg toleranse for meiningsmangfald, samt aksept for haldningar og moral som strir mot alt ein sjølv står for. Kanskje er fred umogeleg så lenge det finst religionar?
Men det er ingenting du eller eg kan gjere for å fikse alle feila i relasjonen mellom Israel og Palestina. Det ligg langt utanfor vårt handlingsrom. Me bør heller fokusere på problema i vårt eige land, og prøve å bidra til å hindre at hatet mot jødar veks ytterlegare her.
Dei store pågåande problema i verda er så tunge å ta innover seg, at eskapisme blir ei forståeleg respons. Til dømes behovet for å lage noko vakkert eller behov for å skape kunst berre for å føle at det i det minste finst noko som er handterbart. Men om kunst skal vere rein estetikk, må ein vel vurdere ut ifrå det ein ser og ikkje kva kjensle eller tankar kunsten sveivar i gang.
I utstillinga er det tre verk som er slåande vakre. Tre teikningar signert Claudia Olsen (Palmer i snøen, 2024). Det eine viser tre solide profiler av kvinner med ulik etnisitet. I den neste teikninga ser me tre jenter. Den eine ser direkte på oss, og midt på papiret sit ei med lukka auge og liksom ventar på at den tredje jenta skal kviskre noko i øyret hennar. Kva som blir sagt, er personleg – i det minste privat. Romma dei personane er i, består av tomme flater, bortsett frå i teikning nummer tre, kor me i bakgrunnen ser ei døropning inn til eit ljosare rom med ein tom stol. Hovudmotivet er ei kvinne som held eit lite barn kledd i bunad. Alle teikningane er bygd opp av grånyansar mellom kvitt og svart forutan frå bunadvesten som er kraftig raud. Når blikket først har landa på dei tilsynelatande mjuke papiroverflatene, sit det liksom fast.
Eg er svak for motsetnadar, dualitetar og motpolar. Det får verda til å bli mindre flat. Personane på papiret står ikkje fram som flate. Det djupe oppstår ikkje berre som ein konsekvens av det briljant utførte handverket, men òg måten personane balanserer mellom å vere skjøre, sårbare og sterke på same tid. Menneska har blitt bragd til liv av presise strekar, valørar og kontrastar mellom eit djupt spekter av ljose nyansar og tunge mørke flater. Nokre hårkrøllar er svært definerte, og andleta er skjørt modellerte med ljose valørar. Men estetikken er ikkje innhaldslaus. For kvinnene og barnet som har teke form i flatene, ber på underfundig vis med seg spor av eit levd liv som eg ser inn i frå utsida. Dette er personleg.
Eg er eit skremt dyr. Frå baksida av ein vegg tyt det fram intens lyd. Veit ikkje om lyden minner om noko som er i ferd med å bryte saman, eller om det er intensiteten som får meg til å føle at skjelettet mitt snart kjem til å knuse. Det gjer vondt. Men eg går likevel inn for å oppleve dette bråk-verket (Det ulmer under overfladen [It Smolders Beneath the Surface], 2022–24) laga av Sara Cecilie Miran. Utover golvet ligg keramiske objekt som liknar korallar, og i midten av dei er det små holrom med vatn som vibrerer av lyden frå korallane si indre smerte idet dei rivast i sund og knuser innvendig. Ein skal ikkje overdramatisere, men det er slik det kjennest ut å vere der og kjenne lyden rive i kroppen. Eg vil ut!
To dagar seinare klarar eg å tenke, og undrar meg over om det eg høyrde, var skrik frå korallrev på havbotnen. Og så veit eg at eg fortente å ha det vondt, sidan eg tross alt er menneske, og menneska er eit av dei mest vonde dyra når det gjeld måten me behandlar sameksisterande artar.
Heilskapen i utstillinga er prega av eit slags eksistensielt individuelt behov. Eller … nei. Det høyrest egosentrisk ut. Dette er noko anna. Hendene si eksistensielle dveling. Kanskje ligg det til den menneskelege natur å skape. (Kanskje har eg skapt mykje av innhaldet i kunsten her sjølv.) Kva om produksjonen er målet og resultatet blir ein slags bauta til ære for det skapande mennesket blottlagt for intensjonar. Hensikt og intensjon var kanskje berre orsakingar for å legitimere vår destruktive åtferd … eller skapartrong, som ein òg kallar det. Ein kan ikkje skape noko utan å øydelegge noko først. Her skil kunsten seg på ny frå ord som språk. For ord har ingen kropp og blir ikkje vunne ut av råvarer som øydelegg heimane til ville dyr som ingen eig. (Med mindre ein festar orda til papir eller skjermar.) Om ein må lese ein tekst for å få noko ut av kunstverket, kunne ein kanskje ha spart naturen for kunstproduksjonen og heller kommunisert ved hjelp av ord. Men om ein kunne seie alt med ord, hadde ikkje kunsten hatt nokon hensikt.
Årets masterutstilling i Bergen har kanskje gitt meg meir å gruble over enn dei eg har sett tidlegare. No sit eg og lurer atter på kva hensikta med kunst skal vere, kven kunsten skal vere for, kva rolle han skal ha i samfunnet, og kva kunst skal vere om han ikkje skal vere ei kommunikasjonsform? Svara må vere opp til den enkelte kunstnar å konkludere på eigne vegner. Og når ein har konkludert, kan ein halde fram med å motseie seg sjølv resten av livet.