Det er påfallende lite å finne, selv om det knapt finnes noe norsk samtidskunstverk som har fått mer internasjonal medieomtale enn nettopp denne skulpturen de siste årene. «Walrus Freya killed by Norway gets Oslo sculpture», skrev BBC. Lignende oppslag var å finne i alle de største internasjonale mediene, selv bangladeshiske medier skrev om skulpturen: «The Bronze sculpture represents Freya resting on her side on a beach». Tonoians verk fikk også bred dekning i norsk presse, men altså sped – om noen – faglig omtale.
Tonoians skulptur er figurativ, og den ble finansiert gjennom kronerulling fra såkalt vanlige folk, ikke gjennom noen fagfellevurdert jury eller lignende. Reaksjonene føyer seg derfor delvis inn i et mønster: Figurativ kunst er populær i de tusen hjem, men ikke høyt ansett innad i fagmiljøet.
Slik er det ikke i andre kunstsjangre. Tidligere i år skrev Morgenbladets arkitekturanmelder Gaute Brochmann to interessante saker. I den ene gratulerte han bevegelsen kjent som «Arkitekturopprøret» med seier: «I 2023 er altså opprøret over. I den forstand at de har vunnet.» I det andre innlegget etterlyste han en lignende bevegelse også på andre kunstområder: «Om et kunstopprør à la Arkitekturopprøret er brekkstangen som skal til, ønsker jeg det hjertelig velkomment.»