Familie. Identitet. Det er store linjer som trekkes når Umar snakker om sin bakgrunn.
AU: Sudan består av om lag 584 etniske undergrupper og er på størrelse med hele Vest-Europa. Å si at jeg representerer Sudan, er feil. Å si at jeg representerer Afrika, er en katastrofe. Opp igjennom tiden har det vært gjort forsøk på arabisk kolonialisering av Sudan; å tvinge oss til å bli ensidige, å få alle til å snakke arabisk og følge islam. Av den grunn er Sudan på mange måter i en reell identitetskrise, for vi er arabisktalende, men ikke arabere. Vi er afrikanske. Dette er noe som er forvirrende for mange, blant annet i Sudan.
GTT: Hvilke deler av sundanesisk estetikk finnes i kunsten din?
AU: Kunst er en del av hverdagen i Sudan, den er synlig i klær, hus og andre deler av hverdagslivet. På samme måte ser jeg på kunsten som en væremåte og ikke bare det jeg skaper i studiet. I Mekka, vokste jeg opp under en doktrine som heter waahabisme, som hverken tillater bilder av hellige profeter eller noe levende i det hele tatt. Det avgrenset arbeidet i min tidlige fase til å fokusere på ornamentering, som krever en høy grad av presisjon og perfeksjon. Å arbeide under disse begrensningene, har overraskende nok vært frigjørende, gitt mye inspirasjon til kunne utrykke meg på mange alternative måter. Det synes selv i dag, jeg er en smertefull perfeksjonist.
Ahmed forteller om omfattende arbeid i studioet. Lange netter med tunge løft av leire (et av verkene hans, veier et og et halvt tonn), på tross for senebetennelse. Keramikk er ikke for the faint at heart.
GTT: Ditt ene verk, Thawr, Thawra (2014), viser et blodig oksekadaver. Det kan gi løse assosiasjoner til Damien Hirsts Mother and Child (Divided) (1993). Thawr, det maskuline formen for ordet, betyr «okse», mens det feminine versjonen, Thawra, betyr «revolusjon». I Sudan ble kvinnene hyllet som revolusjonsledere i 2019, under navnet kandaka, som var krigerdronninger fra kongeriket Nubia som eksisterte i dagens Sudan. Hvilken rolle har kjønn i dine verk?
AU: Sudan har vært i en lang revolusjonstilstand så lenge jeg kan huske. Det var rammet av flere politiske kupp og mye korrupsjon, men den eskalerte noe særlig under den arabiske våren i 2011. Folk protesterte mot en ond diktatoriske regime, og I løpet av noen få dager ble over to hundre mennesker myrdet ved et opprør i 2012. Jeg lagde skulpturen Thawr, Thawr for å utrykke min sorg over de døde, og over drømmen min om ett demokratisk land. Jeg valgte rødkobber, som også kalles okseblod, til å glasere skulpturen. Å glasere keramikk er ikke alltid lett, spesielt med den typen glasur jeg valgte. Risken var at fargen ikke kommer frem under brenning. Det tok meg omtrent ett år med tester inntil jeg kom til det riktige resultatet. Men nå, til slutt, synes jeg den dokumenterer den blodige prisen man har måttet betale for forandringen i landet. I tillegg til å være assosiert med revolusjonen, er oksen også symbol på velstand, styrke og stolthet i min region. Noe som beskrive det sudanske folket, synes jeg.
GTT: Du hadde deler av din oppvekst i Saudi-Arabia, et land som mange sier er i forandring, mens andre sier det forkler sin undertrykkelse med hjelp av lettere reformer. Hvordan ser Saudi-Arabia ut for deg, som har et blikk både innenfra og utenfra?
AU: Nå er det lenge siden jeg var i Saudi-Arabia, så mitt perspektiv er nok delvis utdatert. Allikevel har tviler jeg på de såkalte reformene landet er under. Mitt inntrykk var at landet var inndelt i ulike klasser – til tross for oljerikdommen er 40 prosent av befolkningen fattige. Øverst finner vi de fra kongefamilien og stammene som har røtter i halvøya, deretter andre med saudi-arabisk nasjonalitet (som er vanskelig å få uansett hvor lenge man har levd i landet), og helt i bunnen er andre nasjonaliteter, særlig afrikanske og sør-/sørvestasiatere. Det er mye rasisme og diskriminering; jeg ble jevnlig kalt for abd («slave» og «neger» på arabisk), da jeg gikk på skole i Mekka. Jeg husker staten innførte et nytt fag som de kalte nasjonalistiske studier, som gikk ut på å hylle kongefamilien. På tross av forbudet mot å tegne eller ta bilder av levende vesener var det portretter av kongen i alle skoler og andre offentlige steder. Da jeg spurte læreren min hvorfor de kunne bryte reglene for portretter av kongefamilien, fikk jeg beskjed om at jeg måtte slutte å stille slike spørsmål og være vanskelig. Jeg trivdes ikke der. Det er ikke et land jeg ville besøkt igjen.