På Holmestrand stasjon blir jeg varmt mottatt av tekstilkunstner Dorthe Herup (f. 1953 i Ærø). Vi kjører fra Holmestrand sentrum mot beitemark, hvor dådyr og muflonsauer gresser. Her på Marienborg familiegård har Herup og billedkunstner Morten Juvet både gårdsdrift og sine atelierer. Helt siden danske Herup ble ferdig utdannet på Bergen Kunsthåndverkskole i 1978, har hun hatt mye av sin karriere utenfor landet selv om hun har vært bosatt store deler av livet i Norge.
Herup flyttet til Norge i 1973 og jobbet hos Else Marie Jakobsen i Kristiansand før hun begynte å studere i Oslo på Statens håndverks- og kunstindustriskole (SHKS). Herup har stilt ut på store tekstilmønstringer, som Beijing International Fiberart Biennale Exhibition og Biennale Internazionale di fiber art i Chieri i Italia. Dette er tredje gang Herup deltar på Høstutstillingen.
Herup har et smittende engasjement. Over kaffekoppen viser hun fotografier fra begynnelsen av 1900-tallet, fotografier som blir til inspirasjon for billedvevene hennes. Slike som i Benken fra 2018, som portretterer danske sjømenn fra hennes barndom, seilere som fortalte eventyr fra hele verden om man tok seg tid til å lytte. Hun resiterer sine slektningers historie og kunnskap om tidligere generasjoner. De viser en undring over det alminnelige livet, som er umistenkelig likt vårt eget i dag.
Etter å ha snakket løst og fast om norsk tekstilkunsts rolle i dag, vandrer vi over tunet mot Juvet og Herups to atelierer. Lyset kommer fra en balkong med utsikt over fjorden. På andre siden av rommet står en bemerkelsesverdig stor vev. Veven ble brukt til en utsmykking i regi av Oslo kommune i 2014. Det 3 ganger seks meter lange sceneteppet står i foajeen på Fernanda Nissens skole på Storo. Kvinnesakskvinnen Fernanda Nissen står på høyre side av teppet med Nationaltheatret og Bjørnstjerne Bjørnson i bakgrunnen. På venstre side av teppet er det avbildet streikende fyrstikkarbeidere. Sceneteppet er ett eksempel på hvordan Herup formidler politiske aspekter ved historien også til de unge.
Dorthe har i anledning mitt besøk hengt opp den store billedveven i ull om bjørnejeger Ole Olsen Messelt (1776–1869) – Messelt (145 × 110 cm) fra 2018. Veven oppfattes impresjonistisk, der den på nært hold har horisontale fargeflater, men på avstand går paletten over i bruntoner. Dette er et bevisst grep for å gi assosiasjoner til gamle fotografier, forteller hun. Ulltrådene farger Herup selv. Mens jeg studerer bildet, forteller Dorthe meg den eventyraktige historien om bjørnejegeren.