På en smal, hvit pidestall i et lite, svært sparsommelig opplyst rom står et gjennomsiktig plastkrus med en eller annen materie oppi. Til venstre henger en hylle med seks plastkrus av samme sorten, fylt med samme substans.
Det er alt som møter meg i det første av tre små rom i Kauffeldtgården i Gjøvik. I hånden holder jeg de to informasjonsarkene som følger med utstillingen. Det ene er et helt enkelt kart over tre rom der teksten er begrenset til navnene på verkene. Dette første med koppene heter SILENCER. På det andre arket, under overskriften «Wúmíng EXIT DAY», er det skrevet fjorten enkle linjer om den kinesiske fredsprisvinneren Liu Xiaobo (1955–2017) og hans skjebne. Her nevnes det blant annet at Xiaobos urne ble senket i havet. Dermed kan jeg anta, mer enn jeg egentlig ser det gjennom halvmørket, at det koppene er fylt med, er aske.
Men hva SILENCER kommuniserer, intensjonen bak verket, forblir uklart helt til jeg som anmelder har privilegiet av å snakke med kunstneren etterpå. Ellers hadde jeg aldri gjettet det. Og det hadde nok vært en utfordring for den jevne totning også. Vær så god, samtidskunsten er servert!
Vest-Opplands kunstpublikum får altså litt å bryne seg på her. Og det er akkurat det som er meningen. «Wúmíng EXIT DAY» inngår nemlig som en del av utstillingsserien «FUGE», et samarbeidsprosjekt mellom Gjøvik kunstforening og Toten kunstforening som finner sted i perioden september 2019 til ut 2020 – med mulighet for forlengelse. Og målet er kunst på kunstens premisser.
De fleste som leser denne teksten, vet utmerket godt at samtidskunsten ikke alltid har så enkle kår i Distrikts-Norge. Og som Beate Juell, leder i Toten kunstforening og initiativtager til «FUGE» kan fortelle meg, har mangelen på gode visningssteder vært prekær i hennes del av landet. Samtidig prioriteres salgbar amatørkunst fort på bekostning av lokale, profesjonelle kunstnere. «FUGE» går i rette med denne tendensen. Gjennom en åpen utlysning inviterte de to kunstforeningene lokale kunstnere til å initiere egne utstillinger. En modell som også forrykket den kuratoriske makten slik at styrene i Toten og Gjøvik kunstforening gikk fra å være faglig utøvende til kontrollinstanser – i tillegg til at de har en viktig rolle i å bistå med praktisk gjennomføring.