Maria Borg: Jeg så på bildeplattformen Instagram at du delte et innlegg fra noen arabiske kunststudenter på en skole i Jerusalem, som fortalte om ulovlige utvisninger, hatprat rettet mot islam og at det nå er mulig å gå med våpen på skolen. Kan du fortelle noe mer om situasjonen for arabiske kunststudenter der?
Jumana Manna: Jeg kan snakke mer utvidet om situasjonen til palestinske studenter innenfor 48’, som vi sier [Manna viser her til opprettelsen av staten Israel i 1948, journ.anm.], det være seg i Jerusalem, Haifa, Jaffa eller andre deler av landet. Siden 8. oktober i fjor har israelske universiteter og høyskoler hatt en del saker med studenter uten sidestykke i statens historie –suspenderinger og til og med utvisninger av palestinske studenter som er borgere av Israel, basert på deres private poster på sosiale medier. Noen har blitt kastet ut av sovesalene sine. Påstandene går gjerne på at studentenes innlegg bryter med universitetets reglement, enten ved å «støtte terrorisme» eller «sympatisere med terrororganisasjoner». Majoriteten av disse innleggene uttrykte bare solidaritet med det palestinske folket i Gaza, eller de siterer korte vers fra Koranen.
MB: Her i Norge var kulturinstitusjonene veldig tydelige da Russland invaderte Ukraina, og lyste for eksempel opp bygningene sine i fargene til det ukrainske flagget. Krigen i Gaza har ikke ført til lignende solidaritetserklæringer, de eneste kommentarene til krigen som jeg kommer på nå i farten, er at Kunstnernes Hus delte en tekst på Instagram om hvordan man kan bekjempe antisemittisme samtidig som man står opp mot folkemord, undertrykkelse og apartheid; og at Bergen Arkitekthøgskole (BAS) og Fakultet for kunst, musikk og design (KMD) i Bergen denne uka avbrøt sitt samarbeid med tilsvarende skoler i Israel. Hva tenker du at kulturinstitusjoner kan bidra med i en sak som denne, og hva hadde du ønsket at de hadde gjort, her og nå?
JM: Hykleriet til disse kulturinstitusjonene har virkelig aldri vært så nakent som nå. Når et undertrykt folk appellerer til verden for hjelp til å oppnå selvråderett og frihet gjennom boikott – slik det store flertallet av det palestinske sivilsamfunnet har gjort – da ville responsen fra alle med samvittighet vanligvis vært å respektere denne appellen. Jeg synes at både Kunstnernes Hus, BAS og KMD er strålende eksempler på hvordan institusjoner kan delta i kampen mot vedvarende undertrykkelse – i Palestina, som andre steder.
Manna sier at hun særlig applauderer institusjoner innen kultur og akademia som kutter bånd med Israel, og forteller at tilsvarende institusjoner i Israel har vist seg å være en forlengelse av den militære kampanjen mot det palestinske folket.
– Bezalel, kunstakademiet jeg gikk på før KHiO, har rekruttert sine studenter til å sy granatholdere for den israelske hæren, og oppfordrer tidligere og nåværende studenter til å være med på å produsere «hasbara», videoer og historier på sosiale medier som skal dreie offentlig opinion.
En annen måte å støtte Palestina på er å sette palestinske stemmer i sentrum, avslutter Manna, som oppfordrer til å fremme arbeider om Palestina, og da særlig arbeider som er laget av palestinske kunstnere, i tillegg til å kjøpe inn palestinsk kunst til samlinger. – Ikke kun som solidaritet, men for å lære, få et mer intimt forhold til landet og dets opprinnelse. Opprett lesegrupper om historien til Palestina og Israel, lær mer! Alt dette er avgjørende.
Mannas sitater er oversatt til norsk av artikkelforfatteren.