Jeg har fulgt med på hvem som har deltatt i ordskiftet, lest kronikker, kommentarfelt og prøvd å filtrere ut hva de tidvis rotete og alltid komplekse diskusjonene egentlig handler om. Men jeg har unngått all form for deltakelse i ordskiftet. Ikke fordi jeg synes det er irrelevant, men fordi jeg opplever det slik at kanskje min stemme ikke er den som er viktigst her. Avkolonisering omfatter alt fra språket vårt til hvordan vi leser og er i verden, så det er naturlig at også samtidskunsten forsøker å gå tematikken grundig etter i sømmene – både innen faglig diskurs og praksis, men også innenfor sosiale strukturer. Og dette er vel sakens kjerne også ved KHiO?(1) For var det ikke etterspørsel om mer informasjon om denne problemstillingen som var startpunktet for en lang og seig konflikt i det offentlige ordskiftet?
Paradoksalt nok er utfordringene til en av minoritetsgruppene i mitt eget land – nemlig det samiske folket – muligens den jeg vet minst om. Prosessen med tvangskristning og fornorskning strakk seg over hundrevis av år, og utryddet nesten samenes språk og unike kultur. Heldigvis er det endringer på gang innad i kunstverdenen hvor samisk samtidskunst endelig begynner å få den anerkjennelsen den virkelig fortjener. Blant annet skal tre kunstnere representere Sápmi på den Nordiske paviljongen ved den neste Veneziabiennalen i 2022, og Romsa, en kunsthall for arktiske urfolk, er under arbeid i Tromsø. Likevel har samene forholdt seg relativt rolige og vært mindre synlige i debatten. Jeg opplever at jeg har sett mer til perspektiv fra etnisk norske, middelaldrende menn, enn fra det samiske miljøet. Derfor blir det naturlig for meg å søke etter noen som kan hjelpe meg å navigere gjennom landskapet, og som har lyst til å snakke med meg om denne sårbare tematikken.