Sted: I utstillingen «Butch Don’t Cry» ved Heimdal kunstforening, 10. mai 2023

Anna Ulrikke Andersen og Marin Håskjold. I bakgrunnen: Banner med tegningen «Den lesbiske dalen» av Christa Barlinn Korvald (2022).
Vi har besøkt «Butch Don’t Cry» i dens siste utstillingsuke. I denne samtalen tas lytteren med på en reise gjennom Heimdal kunstforenings ulike rom – og vi ender i Den lesbiske dalen blant tørre grantrær, blomster og en liten bar. Velkommen!

Kunstner Marin Håskjold og Anna Ulrikke Andersen – arkitekturhistoriker, filmskaper og førsteamanuensis i kunsthistorie ved NTNU – har så langt gått ulike kunstneriske veier, men har til felles at de jobber med film. De møtes også gjennom en sterk interesse for kropper i rom: hvem som befinner seg i de ulike offentlighetene vi tar del i – og hvem som ikke gjør det. For hva skal til for å skape en følelse av tilhørighet – et rom som oppleves hjemlig og hvor en er trygg nok til å «ta plass»? (Og hvor sårbare er ikke offentlighetens sfærer for at de i stedet oppleves fremmedgjørende, eller til og med fiendtlige? Kanskje er ekskluderingen i høyeste grad med overlegg: Dette er ikke ditt sted.)

Banner med tegningen «Den lesbiske dalen» av Christa Barlinn Korvald (2022). Foto: Tine Semb.
«Vi henger i den lesbiske dalen», totalinstallasjon av Christa Barlinn Korvald og Marin Håskjold. Foto: Tine Semb.
De møtes også gjennom en sterk interesse for kropper i rom: hvem som befinner seg i de ulike offentlighetene vi tar del i – og hvem som ikke gjør det. For hva skal til for å skape en følelse av tilhørighet – et rom som oppleves hjemlig og hvor en er trygg nok til å «ta plass»?
Fra tekstilinstallasjonen «Mage, dyne & skog» (2023) av Marin Håskjold og Christa Barlinn Korvald. Foto: Tine Semb.
Den som vet, den vet.

Ofte har tegn eller koder vært tatt i bruk for å signalisere sin (skeive) identitet til likesinnede, at mellom oss kan det foregå et møte innenfor trygge rammer – som for eksempel en nellik i brystlommen, lavendelkvister, eller en karabinkrok festet i bukselinningen. Den som vet, den vet.

Marin Håskjold, «Paraden» 2020 (2020). Foto: Tine Semb.
Foto på postkort av Marin Håskjold og Christa Barlinn Korvald: «Vi speider etter en ny og mykere verden på Sukkerbiten 24. juni 2022» (2022). Foto: Tine Semb.
Marin Håskjold, «Liv i den lesbiske dalen» (2023). Foto: Tine Semb.

«Butch Don’t Cry» er en utstilling av Marin Håskjold og Christa Barlinn Korvald, og kuratert av Una Mathiesen Gjerde. Utstillingen ble vist ved Heimdal kunstforening i perioden 15. april–14. mai 2023.

Christa Barlinn Korvald, «Lenger inn i skogen» (2022). Leirefigurer. Foto: Tine Semb.
«Vi henger i den lesbiske dalen», totalinstallasjon av Christa Barlinn Korvald og Marin Håskjold. Pappmasjéskulptur i taket: Norges første lesbiske statue (Mona) av Christa Barlinn Korvald (2020/2023). Foto: Tine Semb.
Spleis-plakat til inntekt for ny lesbisk bar med illustrasjon av Christa Barlinn Korvald. Foto: Tine Semb.

Denne samtalen inngår i serien Billedkunst live og er produsert i samarbeid med Håskjold, Andersen og Heimdal kunstforening. Koordinering og teknikk: Tine Semb. Billedkunst live er støttet av Stiftelsen Fritt Ord, Sparebankstiftelsen og Kulturdirektoratet. Billedkunst utgis av Norske Billedkunstnere (NBK). Ansvarlig redaktør: Kjetil Røed. Medredaktør: Tine Semb.

For mer informasjon om utstillingen og de involverte i samtalen, les denne saken.

Ordliste og relevant videre lesning:

Hva er en kvinne? (filmverk av Håskjold)

Boys Don’t Cry (film)

Skeiv

Lesbisk

Ikke-binær

Skeive koder (nellik, lavendel mfl.)

Skeivt kulturår

Hendelsene under Pride 2022

London pub

Sliteneliten og Den lesbiske dalen