Skulpturen S for Seeds and Survival (II) (2014) gjenskaper en valmuefrøkapsel fra Barbro Raen Thomassens kjøkkenhage, som hun driver ved siden av sin kunstnerpraksis i Birkenes i Agder. Kjøkkenhagen er en kilde til tenkning og praksis knyttet til økologi og selvforsyning, eller som hun selv sier: «Min innsikt til verden skjer derfra.»
For Barbro går lokale sannheter hånd i hånd med postmoderne filosofi, hvor universaliene for lengst er lagt bak oss. Allikevel er det noen overordnede temaer hun er opptatt av som resonnerer med mange på tvers av alder og landegrenser. Miljøaktivister og økologer som Thomassen selv samles med en hel verden til demonstrasjoner mot fortsatt forringelse av natur og fremtidige livsgrunnlag. Drapet på George Floyd i Minnesota i sommer reflekterer en global virkelighet som fremdeles preges av rasialisert undertrykkelse, og oppildnet protester mot politivold, diskriminering og rasisme i mange land. Lokale varianter av våre felles utfordringer, uansett om det er kampen mot utbygging av fossil energi eller strukturell rasisme, bringer perspektiver fra forskjellige verdenskanter sammen.
Miljøkampen er kanskje ikke åpenbar i verkets form selv om det ligger i bakgrunnen og ulmer og er grobunn for en rekke forventningsbrudd. Instinktivt tolket jeg verket som en manet, som fremfor å flyte tilnærmet vektløs i havet, nå står stille i steinformat. S for Seeds and Survival (II) er til min overraskelse hugget ut i Carrara-marmor, men uten den karakteristiske glansen og luksusen denne marmoren forbindes med. Denne effekten ser ut til å være intendert av kunstneren selv, som forteller at «å hogge en frøkapsel i stein innebærer et paradoks: Det lette blir tungt, det organiske anorganisk, det foranderlige uforanderlig.» Og få ting vekker så mange assosiasjoner til enorm vekst fra noe bittelite som et frø.