Berlin-baserte Bente Stokke jobber mye med en helt spesiell fortettet aske fra forbrenningsanlegg. I installasjonen Biblioteket, som først ble skapt i 1990, markerte asken avtrykk fra fjernede bokhyller. Tekst av Mina S. Haufmanm

Ashes to Venice fra «Aperto´90» ved La Biennale di Venezia i 1990. Gjengitt med tillatelse fra kunstneren.

Mina S. Haufmann: Det er et materiale fullt av konnotasjoner. Hva er det med denne asken?

Bente Stokke: Aske fra alt. Fra kanskje alle verdens ting. Ting som ikke lenger er det de var. Forbrent til et fint grått pulver. Michael Hübl kalte det «tidsstøv og verdenspulver» (Timedust and Worldpowder) i et essay han skrev om arbeidene en tid tilbake.

MSH: Hvordan jobber du med asken?

BS: Asken blander seg med luften, og etter en stund daler den ned og legger seg der den skal. For å få til at asken ikke sprer seg «overalt» og i feil områder, setter jeg opp et plasttelt som jeg arbeider innenfor.

Kassetten (1985) er et av Bente Stokkes mange askeavtrykk. Gjengitt med tillatelse fra kunstneren.
Ting som ikke lenger er det de var. Forbrent til et fint grått pulver. Michael Hübl kalte det «tidsstøv og verdenspulver».

MSH: Kan du fortelle litt om Biblioteket?

BS: Åpningsutstillingene for det første norske museet for samtidskunst i 1990 hadde tittelen «Terskel» – altså denne vesle planken i gulvet som man gjerne snubler over, og som markerer overgangen mellom det ene og det andre rommet. I min installasjon for denne utstillingen skapte jeg et forlatt, tomt rom. På veggene var noe som kunne minne om avtrykk fra bokhyller, slik det kan se ut på veggen om du flytter vekk en full bokhylle etter 20 år. Over inngangen til rommet sto tittelen i ganske stor skrift: «BIBLIOTEKET». Bibliotekene rommer jo mengder av bøker, hylle på hylle, bok for bok, ord for ord. Det inneholder en del av vår kultur – her ligger viten og vår felles erindring. Da jeg var ferdig med installasjonen, ble døra lukket og låst. Det var satt inn en vakker dør med glasspeil, slik at man kunne se inn i rommet.

I samme rom, 26 år senere, rekonstruerte vi dette forlatte rommet; biblioteket. I stedet for vitrinedøra ble det satt en glassplate i døråpningen, på terskelen.

Bente Stokke, Biblioteket (1990). Askeavtrykk under utstillingen «TERSKEL» ved Museet for samtidskunst. Foto: Nasjonalmuseet.
Den første sykkelen gjorde jeg i Helsinki. Jeg tyvlånte vaktmesterens sykkel og laget et avtrykk i aske på gulvet.
Bente Stokke, Biblioteket (1990/2016). Askeavtrykk, rekonstruksjon av installasjon på «Stille revolt» ved Museet for samtidskunst. Gjengitt med tillatelse fra kunstneren.
Langsomt løsnet og frigjorde asken seg mer og mer fra glassene, og mot slutten av de seks månedene utstillingen stod, var kun de store glassplatene tilbake. Selve kunstverket var nesten forsvunnet.

MSH: Da vi mailet i forkant av samtalen vår, skrev du at du heller vil kalle det du jobber med fravær eller spor, enn å fjerne. Kan du si litt om det?

BS: Jeg har arbeidet med dette temaet nesten siden jeg sluttet å studere for snart tredve år siden. Med spor av det som ikke lenger er her, i en serie avtrykk av gjenstander og objekter i aske. Blant annet av en lampe, telefon, Cola-flaske, bord, stoler, en sofagruppe og spisekrok. Og sykkel har jeg ofte benyttet. Den første sykkelen gjorde jeg i Helsinki. Jeg tyvlånte vaktmesterens sykkel og laget et avtrykk i aske på gulvet. For at avtrykket ikke skulle blåse bort med en gang noen kom inn av døra i utstillingsrommet, ble det forseglet med en glassplate lagt rett oppå. Dette – faktisk alle askeavtrykkene – blir ekstremt detaljerte. Sykkelen under glassplata liknet på et sorthvitt foto. Til denne utstillingen ble det også produsert postkort; det var foto av et askeavtrykk av en lydkassett, i størrelse 1:1.

I installasjonen for den nordiske paviljongen i La Biennale di Venezia i 1993 satte vi opp en 17 meter lang glassvegg som hadde en tynn membran av aske på den ene siden. I løpet av utstillingstiden avsatte det seg avtrykk i asken etter mengder av usynlige bittesmå insektvesener som florerer i luften. Hver dag kunne jeg se nye spor fra en hær av insekter, og fra luften som hadde beveget seg gjennom paviljongen. Etter hvert liknet den jevne, tynne askemembranen stadig mer på gjennomhullete blondegardiner. Langsomt løsnet og frigjorde asken seg mer og mer fra glassene, og mot slutten av de seks månedene utstillingen stod, var kun de store glassplatene tilbake. Selve kunstverket var nesten forsvunnet.