Mistenkeliggjøring av kunsten
«Er det virkelig sant at Statens kunstmuseum har brukt skatteborgernes penger til slik svindel? […] Har du og jeg været med på å betale for å kjøpe inn denne unasjonale og tåpelige kunst», spør Aftenpostens journalist i Birgitte Sigmundstads film.
De modernistiske stilretningene var i stor grad en reaksjon på den første verdenskrigs grusomheter, og viste en sårbar og fragmentert verden. I den nazistiske estetikken ble imidlertid disse stilretningene sett på som uforståelige, nedbrytende og ikke minst unasjonale. I 1937 åpnet Hitler en utstilling i München med såkalt degenerert kunst («Entartete Kunst») – basert på en term nazistene hadde brukt siden 1920-årene. Her viste de et utvalg av de drøyt 16 000 verkene de hadde renset ut av sine kunstsamlinger. Utstillingen «Kunst og ukunst» var inspirert av denne, og var den eneste av sitt slag utenfor Tyskland. Bak utstillingen stod Søren Onsager, som var kunstmaler og NS-medlem, og som ble innsatt som direktør for Nasjonalgalleriet da den første direktøren, Jens Peter Thiis, døde i 1942. Kubismen, futurismen, dadaismen og surrealismen truet norsk kunst, og ismene var jødenes verk, mente Onsager. Kampen gikk mellom en sunn nasjonal og nordisk kunst i motsetning til det han kalte «de opløsende jødisk-bolsjevistiske kunstopskrifter».
I Sigmundstads video med samme navn vises et utvalg av maleriene fra utstillingen på Nasjonalgalleriet, ledsaget av en voiceover basert på Aftenpostens omtale – avisen var blant de i alt 114 trykte mediene som bidro til å spre NS-propaganda under krigen – der journalisten hånlig forkaster mellomkrigstidens ekspressive og abstrakte uttrykk til fordel for det heroiske, rene og nasjonalt forankrede. På den tyske utstillingen var propagandaen enda tydeligere. Den «degenererte» kunsten var montert på en skjødesløs og rotete måte, gjerne ledsaget av hånlige veggtekster. Emil Noldes bilde ble til og med hengt opp ned.
– Andre verdenskrig er et tema jeg alltid har interessert meg for og som flere ganger har dukket opp i mine filmer, forteller Sigmundstad.
– Som billedkunstner bruker jeg mye arkivmateriale, og jeg saumfarer loppemarkeder, auksjoner og ikke minst min egen families loft og kjellere der jeg samler gjenstander, bøker og bilder som forteller historier om krigen og etterkrigstiden. Kunst og Ukunst er en del av et pågående prosjekt bestående av flere filmer som tar utgangspunkt i formidlingen av norsk okkupasjonshistorie. De trekker også tråder opp mot vår egen tid og ser på hvilke fortellinger som har fått ligge, til fordel for dem som behandler krigen som fascinerende underholdning og nasjonsbygging.
På Nasjonalgalleriets utstilling var J.C. Dahl, Lars Hertervig, Harriet Backer og Kitty Kielland blant de malerne som ble hyllet for å følge «den nasjonale linje», mens kunstnere som Reidar Aulie, George Braque, Arne Ekeland og Per Krogh ble forvist til det såkalte Redselskabinettet, der de «verste» eksemplene på den «degenererte» kunsten hang. I Aftenpostens artikkel spør journalisten om ikke Onsager anså det som ukollegialt å sette en rekke malere i gapestokken på den måten. «Til det vil jeg bare si at den slags malere regner jeg ikke for kolleger», svarte Onsager. «De er ikke kunstnere, de er bare kunstens bluffere som helt uberettiget har trengt seg inn på våre enemerker.»
– Det jeg synes er interessant, er det språket som brukes, og hvordan man snakker om kunst for å sette et skille mellom «oss» og «dem», sier Sigmundstad.
– I stedet for å diskutere kunsten jager man folk opp og forteller dem at de blir lurt av bløffmakere. På den måten gir språket og tankesettet rundt kunsten gjenklang inn i vår egen tid. Det handler ikke så mye om kunsten som om den måten språket brukes til å splitte oss på. Hva er det den degenererte kunsten egentlig tar opp? Hvilke livsvilkår, og hvilken virkelighet og politiske tilhørighet er det Reidar Aulie og Per Krogh skildrer i sin kunst som opprørte Onsager og NS? For å belyse dette åpner jeg filmen med en angivelig samtale mellom Picasso og en nazioffiser på førstnevntes atelier i Paris. «Er det du som har gjort dette», spør offiseren og peker på et fotografi av Guernica (1937). «Nei», svarte Picasso. «Det er det dere som har gjort.»