Avkolonisering, hva er det?
Jeg slår opp i Store norske leksikon og leser at et land eller en kultur er avkolonisert, eller dekolonisert som det også kalles, når den er selvstendiggjort, og makten og handlekraften ikke lenger ligger hos koloniherren. (1) I Sápmi betyr koloniherren staten i henholdsvis Norge, Sverige og Finland. Ifølge forelesningen «Dekolonisering av Sápmi» (2) av politikeren Ol-Johán Sikku, holdt under festivalen Staare i Östersund i 2018, skjer avkolonisering både økonomisk, intellektuelt og på et personlig nivå. Sikku ser utviklingen utover 1900-tallet fra en kolonisynsvinkel hvor samene har organisert seg inn under kolonimaktens statsapparat. Han ser på hvordan man aksepterer samfunnets normer i den tro at det er samiske normer. Heller enn et organ for selvstyre, styres Sametinget via lover og beslutninger fra den norske regjeringen. Jeg fornemmer en harme dirrende under overflaten i flere av hans poenger.
Sametinget kunne for eksempel vært basert på det allerede eksisterende samiske Siidasystemet, slår Sikku fast i forelesningen. (3)
Det må nevnes at denne teksten uttrykker et perspektiv fra en skribent som ikke nødvendigvis har fulgt de pågående diskusjonene om avkolonisering og strukturell rasisme ved på Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO) så nøye. En kveld fant jeg riktig nok fram popkornet og prøvde å finne ut hvem i debatten som er «good» og hvem som er «bad». Du kan si, jeg oppfattet det nok mer som et internt drama der sørpå, enn som noe med stor relevans for forholdene her i nord. For meg er det derfor mer naturlig å begynne med samisk samtidskunst i stedet.
Hvordan går det med den? Strålende. Det er i hvert fall følelsen man får etter at den i flere år har vært i søkelyset hos store kunstmaskiner som Nasjonalgalleriet og Office for Contemporary Art Norway (OCA). I 2016 og 2017 dedikerte OCA sin forskning og kuratorvirksomhet til urfolk og deres tankegods, (4) noe som ledet til samisk deltakelse på den internasjonale mønstringen documenta 145 og som i 2022 bringer en samisk paviljong til Veneziabiennalen6. Nordnorsk Kunstmuseum (NNKM) i Tromsøløftet i 2017 også frem samisk kunst da de gjennomførte et midlertidig hamskifte til Sámi Dáiddamusea («Samisk Kunstmuseum»). (7)
I tillegg var Joar Nango utstiller på Festspillutstillingen i Bergen i fjor, som første samiske kunstner. (8) Dette er bare noen eksempler. Men det finnes fortsatt ikke noe samisk kunstmuseum. Sametingets kunstsamling som tas hånd om av Sámiid VuorkáDávvirat (SVD), står på et eksternt lager i Karasjok da museumsbygget trenger oppgradering. (9) Tidligere Finnmark fylkeskommunes samling av Iver Jåks er lagret i Fylkeshuset i Vadsø, mens samiske kunstnere og kunstnerorganisasjoner regelmessig purrer på den norske regjeringen via media eller innspill til kulturmeldingen (10) om å prioritere et slikt samisk museum for samtidskunst.
Ideen om et museum utelukkende for samisk kunst ble til på 70-tallet i forlengelsen av kampen for samiske rettigheter. (11) Et slikt museum ble utredet av norsk og samisk kulturråd i 1995 av en ekspertgruppe ledet av kunsthistoriker Per Bjarne Boym. (12) Statsbygg fikk fra 2007 i oppdrag å realisere dette, men prosjektet ble skrinlagt i 2012 da «forholdet mellom statlige interesser knyttet til statlige investeringer og SVD eierstiftelses ønsker ikke var tilstrekkelig avklaret mht. eierskap/drift av bygningsmassen etter en eventuell statlig finansiert byggesak.» (13) I Kulturdepartementets utredning om samisk kunst og kultur fra 201814 påpekes det at mangelen på et eget kunstmuseum gjør det vanskelig å fremme og formidle samisk samtids kunst. Nok samiske kuratorer er det også mangel på, skriver de. Kanskje dette vil endre seg snart, da Statsbygg nylig har gjenopptatt prosessen med å realisere et samisk kunstmuseum, og en mulig hetsstudie15 har blitt publisert i oktober 2019.
Der den forrige generasjonen strevde med undertrykt frustrasjon, er et legitimt sinne til å ta og føle på hos en del yngre kunstnere som Máret Ánne Sara, Anders Sunna og kunstnergruppen Suohpanterror. Gjentakende motiver hos disse er våpen, bomber og undergangsscenarioer kombinert med kulturelle symboler for Sápmi og kolonimaktene.
«Jeg er av den oppfatning av at det ikke har vært et større politisk engasjement blant samiske kunstnere siden Alta-konflikten», uttaler professor ved det juridiske fakultet ved Universitetet i Tromsø (UiT), Ánde Somby til Forskning.no i en artikkel fra 2017.16 Somby, som selv er samisk kunstner, er en av tre samiske «eldre» som er plukket ut til å gi råd og guiding til de tre samiske kunstnerne som skal stille ut på Veneziabiennalen, henholdsvis Anders Sunna, Máret Ánne Sara og Pauliina Feodoroff.