B
B
B
Billedkunst
N
B
K
Medlem
Bli medlem
Foretak, skatt og moms
Medlemsfordeler
Juridisk rådgivning
Medlemskort og innlogging
Utstillingsvirksomhet
Utstillingshonorar / veiledende satser
Kontrakter og avtaleinngåelser
Utstillingsvederlag
Kunstsalg
Stipend / prosjektstøtte
NBK søknadsportal
Prosjektstøtte
Stipender
Stipendtildelinger
Om Norske Billedkunstnere
Organisasjonsstruktur og tillitsvalgte
Grunnorganisasjonene
Billedkunstnernes Vederlagsfond
Organisasjonsdokumenter
Høringsuttalelser og politiske innspill
Historie
Kontakt
Kontrakter og avtaleinngåelser
Arrangementer
Søknadsfrister
Høstutstillingen
English
Presserom
Forside
B
B
B
Om tidsskriftet Billedkunst
Annonsere
Abonnement
Forside
Søk
Arkiv
1
16 dager i Norge
2
28. august – Billedkunst Live i samarbeid med Kristiansand kunsthall: Boklansering og kunstnarsamtale mellom Lars Korff Lofthus og Geir Haraldseth
3
3. desember på Spriten kunsthall – Billedkunst Live og lansering av nr. 4: «Kunstinstitusjonenes fremtid»
5
Fra filmvisning og regissørsamtale om Odelsgut og fantefølge – lansering av Billedkunst nr. 3
7
776 875 knuter
A
«Å bøte på et skadeverk som har pågått i generasjoner, er ikke gjort i en håndvending»
Å arbeide med et materiale som har føtter: Et intervju med Spencer Tunick
Å endre historien
Å lete etter linjen
A voice is a weapon
An art book nerd with a mission
Årets første Billedkunst har fått «Dannelse» som tittel og tema. Hvorfor dannelse i dag, spør Kjetil Røed
Auget som ser
B
Bente Stokke: Avtrykk i aske
Bergen Assembly 2022: Snapshots af et syvkantet væsen
Bergen Assembly 2022: Svermen er samla
Billedhugger og visuell kunstner, mor og datter. Barbro og Mirjam Raen Thomassen viser begge prosjekter på Høstutstillingen; formen av et enormt frøhus i marmor og stedspesifikke iscenesettelser av sollys.
Billedkunst i opptak: Hva er forbindelsene mellom det digitale og det analoge?
Billedkunst LIVE 14 February: Film screening “Laying Fire”
Billedkunst LIVE 22. juni – Per Inge Bjørlo i samtale med Kjetil Røed (lansering av sommerutgaven!)
Billedkunst LIVE fra Tromsø: Lansering av første utgave i 2024
Billedkunst Live i Innlandet søndag 15. september
Billedkunst Live i opptak – samtale mellom Bjørn Hatterud og Marius Moldvær
Billedkunst LIVE May 25: Lesia Vasylchenko in conversation with Eirik Zeiner-Henriksen
Billedkunst Live: Damien Ajavon in conversation with Liv Brissach
Billedkunst live: I dialog med historien – Kjetil Røed i samtale med Tanja Thorjussen
Billedkunst live: Kunstnersamtale med Marin Håskjold og Anna Ulrikke Andersen i «Butch Don’t Cry»
Billedkunst live: Livekritikk av Jorunn Hancke Øgstads utstilling DOWNPOUR
Billedkunst live: Marin Håskjold i samtale med Anna Ulrikke Andersen
Billedkunst Live: Nayara Leite in conversation with Mabell Holand at “MOMENTUM 12”
Billedkunst live: Samtale med Ahmed Umar
Billedkunst live: Shwan Dler Qaradaki – filmvisning og samtale med Beate Petersen
Billedkunst og kunst som ikke blir sett grunnet COVID-19
Bomuldsfabriken Kunsthall markerer sitt 26-årsjubileum med et sterkt lag kunstnere
Kjetil Røed: «Blir det nok av særegne prosjekter og utstillingssteder, vil kunstens egenart kunne smitte over på stedets øvrige identitet»
D
«Demokrati og ytringsfrihet eksisterer kun innenfor de røde linjene som er trukket av den tyske regjeringen»
«Det der? Pyramidespill!»
«Det høres ut som en selvmotsigelse, men det ligger stor frihet i å følge et system. Det hjelper meg med å gi slipp på kontroll. På den måten velger jeg også bort å forholde meg til hva som er «pent» eller ikke»
«Det kan ta et minutt å lage verket, men 20 år med refleksjon og smerte til å komme frem til det punktet du lager det»
«Det kommer trolig intet nytt figurativt kunstopprør»
«Du var unik i norsk kunstliv, og i noen intense tiår fulgte hele Norges kunstscene med på hva som skjedde på Bomuldsfabriken»
10. mars – digital lansering nr. 1 2021: Redaksjonen i samtaler med Mark Sealy og Asmaa Walton
Da nord og sør møttes – en samtale med Ánde Somby
De nærmeste er de vanskeligste
Dei stilleståande mennene på sokkel
Den anonyme kunstneren er en eminent skulptør med et klart politisk budskap. Men i «Wúmíng EXIT DAY» skjules begge deler bak et slør av overdreven selvbeherskelse.
Den digitale versjonen av Bjørg Heggstad Jakhellns separatutstilling er vakker og interessant, men mest av alt minner den oss på at også kunsten gjør seg best gjennom et fysisk møte.
Den gang der oppe
Den lilles frihet — selvpublisert på Høstutstillingen
Den nye naturforståelsen
Det alminnelige livets overraskelser
Det er mange skjebner. Og mye informasjon å bære for en liten utstilling – noe den klarer helt utmerket.
Det gode med det vonde
Ditt sanne potensial
Du er det du held mellom hendene
Dyret og apparatet
En uselvstendig politisk aktør
E
«Eg tenkjer, altså er eg»
Eit haltande dyr på jakt i ei kunstutstilling
Eit stykke ukokt sjel i blomstrete kjole
Eit tre er ei lunge utan kropp
Eksemplets makt
Eksistensielle klanglandskap – Camille Norments festspillutstilling
Ekskrementell kunst
En helt vanlig afrikansk kunstner – en samtale med Fadlabi
En kunstnerisk alarm
En kunstscene med pustebesvær
En lov og en lovnad
En slags kunstner på Brusand
En tid for alt
Engaging Unruliness at Agder Contemporary Art Center
Engler, enhjørninger og et hjerte som blir grillet i en ovn
Et grenseløst arbeid. Samtaler om ignoransen av samisk kunst i Norge
Et kjærlighetsbrev til romantiske komedier
Et kunstfelt uten klasseskiller
Et seminarrom, Ole Hallesby og metoo – performativitetens betydning i hverdagen
F
Disse menneskene som vi ser, og som sammen utgjør en anonym mengde – inntil man kommer tett på. Elin Rødseth holder dem helst litt på avstand. Og hun tegner dem ofte uten ansikt.
Felles friksjonsfiksjon
Fem favoritter – Britta Marakatt-Labba
Fem favoritter (denne gangen ble det seks): Håkon Bleken
Fem favoritter: Ahmed Umar
Fem favoritter: Ina Blom
Fem favoritter: Knut Olav Åmås
Fiskekraniets tomme blikk og skarpe tenner gir meg kraftige indre bilder som blir med meg videre
Forgylte stokker, tunge samtaler om kobber og den manglende historien om hvordan man får tak i isbjørnskinn. Mye blir stående usagt i utstillingen av den erfarne kunstneren fra Repvåg.
Fra «blendahvitt» til en miks av farger
Fra ruinen vokser det frem en vrengt verden
G
«God grunn til å flykte har det også historisk vore; distrikta er ikkje kjende for å vere særleg rause mot menneske som skil seg frå ein ytst snever norm av utsjånad, legning og oppførsel»
Gje meg nøklane, for faen!
H
«Hans livslange og oppriktige engasjement for kunst og kunstnernes kår er enestående»
«Hun etterlater seg et stort tomrom i våre – og manges – liv. Men tilbake finnes en stor kunstproduksjon av sjeldent høy kvalitet.»
«Hvis du ønsker å vite i hvilken grad styresmaktene tar vare på innbyggerne sine, start med kvinnens levekår, lyder beskjeden fra mamma hver gang jeg reiser av gårde for å jobbe»
Hals og Hals i samtale
Hanan Benammar har sett seg lei av den ensporede latterliggjøringen av kunst. Med verket Erkjennelse, innsikt, kunnskap spiller hun ballen humoristisk tilbake til NRK og andre mediegiganter.
Håpet til et medmenneske
Heng ham ikke, vent til jeg kommer
Hos Nordnorsk Kunstmuseum (NNKM), eller Nordnorsk Kunsthåndverksmuseum som det for tiden heter, satses det i år stort på kunsthåndverk. Men museet som påstår – med rette – at kunsthåndverk kan være et verktøy for kritikk, protest og motstand, motsier seg selv i utstillingen «Oppleve».
Hva er avkolonisering i Norge? Forsøk på en begrepsavklaring
Hva er et hjem, og hvem har rett på et? – Om Irene Kaltenborns «This is my home»
Hva er kunstnerisk ytringsfrihet?
Hva gjør det med deg når du vet at menneskene som bor til høyre for deg, lever nesten ti år kortere enn de som bor til venstre?
Hva skjer med kunsten når kunstneren dør?
Hva skjer på Nordnorsk Kunstmuseum?
Hvem blir man når man graver i fortiden?
Hvem er Ruben Steinum?
Hvorfor blir jeg så berørt av Ways of Seeing-TV?
Hvorfor skal jeg ta for gitt at jeg vet hva som står på spill i spørsmålet om ytringsfrihet?
I
«I hovedstaden var det rom for annerledeshet og fritenking, der ble uventet stil, uttrykk eller skapertrang applaudert. Men det viste seg jo at så enkelt var det ikke.»
«I noticed that all these cool people were making things. My only entrance into this was if I made something too.»
«I performancen gestikuleres det vilt, mens flere hundre ord i minuttet triller ut av Turatos munn»
«I strekane til Baird blir eg gong på gong konfrontert med kor vemmeleg det er å vera menneske, og om det skulle vise seg at eg faktisk er menneske, så vil eg helst late som eg ikkje er det»
«Ikke engang et såpass konservativt medium som maleriet har sluppet unna de digitale medienes innflytelse»
I et politisk landskap: Samia Halaby og Palestinian Hospitality
I Neonmeditasjoner er lyd og lys koblet til hverandre. En sensor oversetter fargenyansene i fire lysrør til lyd. Lyden er dermed ikke som et soundtrack til fargespillet, men faktisk «lyden» av fargen.
I utstillingen «NO NO NSE NSE» på Kunsthall Trondheim tar den finske kunstneren Jenna Sutela språket fra menneskene og gir det til bakterier og datamaskiner.
Identitet, resonans og transformasjon
Innblikk i Kunstkringkastingen: NBKs fleirårige formidlingsprosjekt for grunnskuleelevar
Internett er mer enn sosiale medier og klikkhoreri. Det er et sted der man kan gå seg bort med glede.
Interspecies Collaboration: Ayesha Jordan’s Eco-performances
Opprop om et tryggere kunstfelt
J
«Jeg er generelt opptatt av det radikale, det som bryter opp standardiserte former som forhindrer oss i å gjøre noe med for eksempel med klimaproblemene»
«Jeg følte meg løsrevet fra elendighet, og følelsen av ufrihet minsket i takt med at adrenalinet steg. Det gjorde noe med meg, fikk meg til å se byen på ny.»
«Jeg skjuler mange av mine karaktersvakheter og moralske perversjoner, men klarer ikke å gjemme bort min avhengighet av bøker»
3. oktober: Jugendstilsenteret og KUBE og Vestlandsutstillingen i samarbeid med Billedkunst Live: Samtale mellom Bjørn Hatterud og Marius Moldvær
Jeg ser en by som åpner seg, jeg ser en mengde med folk der nede
K
«Kanskje får det hele en utilsiktet kraft nettopp i en tid der kulturinstitusjoner og kunstnere ikke bare opplever at sedvanlig usikkerhet eskalerer til nye nivåer, men hvor en uro er mer eller mindre allestedsnærværende»
«Kommunene som sikrer de yngste barna et kvalitetskunsttilbud, fortjener ordentlig ryggdekning av de som sitter med penger og politisk vedtaksmakt»
Kapp greina når du ser den
Kirsty Kross om fisk, religion og bratte trapper
Kjære maleri, mikrofonen er din!
Kjetil Røed: – Veien ut av ulikhet er her allerede, men den krever kunnskap, ydmykhet, og at vi ser oss selv utenfra
Kjetil Røed: «Å bry seg om andre er betingelsen for at vi har det bra selv også»
Kjetil Røed: «Hva skjer i dialog med materialer – med tre, stein, pigmenter, ord og piksler? Er det bare håndverk, intuisjon og teknikk, eller tenker vi også i denne prosessen?»
Kjetil Røed: «I 2021 handler Billedkunst om ulikhet, og hvert nummer undersøker forskjellige typer ulikheter. Vi starter med kolonialisme og avkolonisering, temaer som har blitt mye diskutert det siste året.»
Kjetil Røed: «Mens krigene raser og politikerne kappes om makten, gjerne med løgn og bedrag i verktøykassa, er det verdt å tenke litt ekstra over vår mentale tilstand»
Kjetil Røed: «Vi trenger en større vilje til å lytte til meningsmotstandere uten å gjøre narr, stigmatisere, piske opp stemningen eller skape stråmenn. Vi trenger raushet, rett og slett – fordi vi ikke kommer oss videre i samtalen uten.»
Kjetil Røed: «Vi tror vi kommer til å huske 2020 som det året da ting begynte å forandre seg»
Kunst og ritualer
Kunst til utlån er ikkje berre ein vill idé, men noko som finst. Det fungerer litt som bibliotek, berre med biletkunst.
Kunsten å bygge fotspor som kan bere ein dit ein vil
Kunsten å være ung
Kunsten gir form til det som ikke lar seg måle
Kunsten og bålet: Jannik Abel
Kunstlivet går online som respons på koronaviruset. Hvilke konsekvenser har det hatt så langt, og hva kan det bety på sikt?
Kunstnere burde stå sammen og ikke krige internt
Kunstnere i alle fylker, foren eder!
Kunstneren Laurie Grundt (1923–2020)
Kunstneren opptrer provoserende, ja nesten sadistisk overfor skuespillerne. Som betrakter er det lett å falle i tvilsrommet om hva som er iscenesatt og ikke. Hva er det egentlig som skjer?
Kunstnerne inntar Arendalsuka
Kunstuttrykket er ikke spesielt originalt, men det er lett å bli grepet og sjarmert av kunstnerens romantiske prosjekt.
Kva skil ei bygd frå ein by? Kva for mogelegheiter har ein tilgang til der ein kjem frå; må ein flytte på seg for at det ein vil gjere ikkje berre skal fortsette å eksistere som ein draum i det fjerne?
Worldbuilding and the Black Trans Experience: An interview
L
La den rette komme til: om ytringsfrihet og netthets
Lansering av Billedkunst nr. 3 2020 med filmvisning av Odelsgut og fantefølge (2020)
Lansering i Tromsø: Billedkunst #5
Lansering på Kunstnernes Hus: Billedkunst nr. 3/ Høstutstillingskatalogen!
Lansering torsdag 23. mars: Dialog med nye medier og samtale med kunstner Steinar Haga Kris
Lesia Vasylchenko and Eirik Zeiner-Henriksen in conversation – listen to Billedkunst LIVE from Planetarium
Lillian Tørlens «Fragile Construction of Context» og Tommy Sveningsson Kreks «Kapslar och fröhus» på Tegnerforbundet: Ufrivillig hyperaktuell
Liv Bugge: De usynliggjortes berøringskraft
Livets skjørhet på skrivebordet
Livets sykluser er et omdreiningspunkt i kunstnerskapet til Øyvind Johnsen. Selv holder han stadig høyt tempo, sine 74 år til tross.
Luftmotstand som oppdrift
Lukten av epler – Shwan Dler Qaradaki og Beate Petersen i Billedkunst live
Lykken kan være å legge et håp av lys i det svarte kullet
Lytt til Billedkunst Live på Dikemark: Per Inge Bjørlo i samtale med Kjetil Røed
M
«Med desperate tider kommer desperat kunst, sies det. Men vår tid er en annen, og hinsides den slags lakoniske konstateringer»
«Med ein snodig vri har denne bygda overlevd grunna dei to tinga bygdefolk ofte møter med skepsis; innvandrarar og kunstnarar»
«Nerdrum og elevane hans ser heller ikkje det same samfunnet når dei ser innover, som når ein stirrar ut i samtida. Dei lever i ei anna tid. Rembrandt si tid»
Med «Girl Power» (2017) utforsker Linn-Mari Staalnacke hva det betyr å avbilde sterke kvinner
Med et brak, kløyves himmelhvelvingen
Mellom håp og håpløshet
Mental helse og retten til skjønnhet
Minneord om Steinar Christensen (1946–2020)
Møter med måling og isberg – om dei makteslause i Jinbin Chen sine verk
Musikalsk motstand
Mylderet, mudderet, sumpen og kjøttet
N
«Nålen viser vei, bryter gjennom, peker mot deg, oss, bakover, framover og helt fram til der vi står nå og erindrer»
«Norsk samtidskunst har mistet en særegen og kompromissløs stemme»
Insinuasjoner om rasisme på feil grunnlag
Naboane har atter ein gong heist flagget
Nasjonalgalleriet sett fra bakkenivå
Natur som kampsone
Naturen tar tilbake
Naturen tar vare på oss, men klarer vi å ta vare på den?
Nina Bang: På plussiden
Noe som var, noe som er, noe som kommer, og noe som skulle ha vært
Norske talenter
Notes from Queer Black Archives
O
«Østlandsutstillingen 2020» møter alle forventinger om hva en god nok utstilling skal være. Det gjør meg glad og trist på én gang.
Om å få puste fritt
Om det å sette saman eit strukturert kaos
Om det aktivistiske i Keviselies kunstnerskap (og litt om forholdet mellom sentrum og periferi)
Om vi skal tro at betrakteren skaper kunsten, må vi også ha tiltro til de små blant oss
Omsorgens form
Ordløs hjelp mot drittdagene
P
På en annen bølgelengde
Planetarisk sansing – en samtale med Lesia Vasylchenko
Politikk, kunst og maktmisbruk
Praktisér poesien
Puff og støpejern
R
Redaktørbrev fra et sykeleie
Regulatorisk virvelvind for digital NFT-kunst
Rektanglet, forloren skilpadde og andre intime formater
Rosa og gjennomsiktig
Røtter, fuglesang, en stubbe, en lysning
S
«Selv i kunstens relativt ufarlige white cubes er det vanskelig å ikke ta giften som siver innover i vår samtid, på alvor»
Samisk kunst i søkelyset
Se Billedkunst Live i opptak – Boklansering og kunstnarsamtale mellom Lars Korff Lofthus og Geir Haraldseth
Selsang 300 år etter
Selv stedløse penger bestemmer
Sinnet sitt handlag
Skog til innvortes bruk
Skogbunn og granbar
Skogen som forsvant
Skogen som fristed – en samtale med Sofie Berntsen
Slumrande løver, årvaken profitt
Som skitne speil, de skjuler seg selv
Spora frå fortida heng fast i skuggane under foten. Skuggen blir ikkje borte sjølv om du kastar skoen i elva. Kor mange må ein tråkke på for å kome høgt nok til å få lov til å stå på ein sokkel?
Språk som hindring eller mulighet
Steinar Haga Kristensens ULTRAIDENTIFIKASJONSPAVILJONG
Stillhet som ledetråd
Stjerner i sikte: Ungdommeleg djervskap og alderdommeleg klokskap
Storslått og skremmende rapport fra den andre siden
Suset fra byen, flatpressa mellom sidene i ei bok
T
Tegninger av svarte hull
Teknologiske blindveier
The Odder Island: Røff guide til Odderøya
Til minne om Gunnar Torvund (1948–2019)
Tilfeldighetens arkiv
Tilhørighet i den globale migrasjonens tid
Tillit, sensur og uskyldige ofre
Titaniske ansamlinger: kunst i offentlig rom-kappløpet
Tommy Olsson: Tanker i forlengelsen av Ingebjørg Une Hagens «Punktert likevekt»
Tre samtaler med tre kunstnere som setter materialer og objekter sammen
Tromsø-kunstneren Synvis Glinn Nordin
Tvisyn på ytringsfriheten
U
Uavklart slutt
Urettferdighet som prinsipp
Ute tas inn
Utopiske mål og vandrende paradokser
V
«Vi kan forestille oss et samfunn uten kunst»
Vaginal Davis i Stockholm
Veneziabiennalen 2024: «Den ultimate flukten»
Vennligheten forførte meg
Verket Norsk Bauta handler om en markant underrepresentasjon av kvinnelige kunstnere i private og offentlige samlinger – og om mytologien knyttet til fargen potteblå.
Vi forstår ikke urverket ved å knuse klokka
Vi graver mot katastrofen
Vi ser ikke lenger naturen; vi ser bilder, om og om igjen
Vi trenger kunst mer enn noensinne
Viggo – den gode maler
W
«When it comes to moving my body, dancing is where I connect the best with who I am. It’s beautiful. Regular pole dancing is more acrobatic, with a lot of tricks, whilst exotic pole dance is more creative and — speaking for myself — a bit more about sensuality, sexuality»
What can art do? … and other investigations with Anawana Haloba