Anne og Jakob Weidemanns stipend 2025 – komiteens begrunnelse

Apolonija Šušteršič er en svært sterk og internasjonal kunstner, som har vært bosatt i Norge i lang tid. Hun er en nestor innen relasjonell kunst og har vært en avgjørende premissleverandør for sjangeren på den norske kunstscenen. Šušteršič har påvirket og inspirert en ny generasjon relasjonelle kunstnere gjennom sitt virke som kunstner og som professor ved Kunsthøgskolen i Oslo, og er et enestående eksempel på hvordan en relasjonell praksis kan være. Hun arbeider med et høyt intellektuelt nivå og reflekterer svært godt om kunstens egenskaper og potensial. Šušteršič har alltid en grundig konseptuell inngang til de relasjonelle prosjektene hun setter i gang og problemstillingene hun jobber med ut ifra, og kunstnerskapet er betydningsfullt, både på og utenfor kunstscenen. 

Med utgangspunkt i rom, sted og arkitektur utvikler Šušteršič prosjektene sine på en håndverksmessig god måte. Hun lykkes i å skape reelle møtepunkter for lokalsamfunn, og har et svært generøst kunstnerskap med en genuin interesse i å involvere andre. Komiteen legger særlig vekt på at hennes personlige engasjement og interesse resulterer i gode arenaer for et publikum som ofte ikke har en naturlig plass i kunsten, og at hun er en som løfter frem stemmer som vanligvis ikke er en del av kunstfellesskapet. På en samvittighetsfull måte beveger hun seg inn i ulike lokalsamfunn med et klart fokus på menneskene som lever og oppholder seg der. I sentrum av det hun foretar seg, står alltid et tydelig etisk og genuint nysgjerrig blikk for dem hun møter. I fellesskap med dem skaper hun rom for samtale, og drøfter de muligheter for selvutvikling og selvmobilisering som finnes for marginaliserte grupper i sosialt utsatte områder. Det er beundringsverdig å se hvordan Šušteršič anvender sin kunstneriske praksis  til å styrke en demokratisk røst i befolkningen. 

  • Anne og Jakob Weidemanns stipend er et av Norges største stipend for kunstnere og deles ut hvert år til en kunstner som er midt i sin karriere og som har utmerket seg ved et enestående kunstnerskap. Stipendet ble opprettet i 2024 av Stiftelsen Ringsveen som i 1999 ble stiftet av Anne og Jakob Weidemann til støtte for norske billedkunstnere. 
  • Stipendet utgjør kr. 400.000,- i 2025.
  • Stipendiet utdeles av Billedkunstnernes Vederlagsfond (BKV) i henhold til deres retningslinjer for stipendordninger.
  • Norske Billedkunstneres stipendkomité for 2025 bestod av Sissel M. Bergh (leder), Anne-Karin Furunes, Sverre Gullesen, Esther Bjørneboe, Kiyoshi Yamamoto, Johannes Høie, Else Marie Hagen, Åse Løvgren, Randi Nygård og Øystein Aasan.

Apolonija Šušteršič (f. 1965 i Slovenia) bor og arbeider i Oslo. Hun er utdannet arkitekt ved Fakultetet for arkitektur ved Universitetet i Ljubljana (Slovenia 1992), før hun senere fullførte en mastergrad i kunst ved Rijksakademie van beeldende kunsten (Amsterdam, Nederland 1996). Hun har en PhD fra Konsthögskolan i Malmö, Lunds Universitet (Sverige 2013). Sustersic utarbeidet masterstudiet i Art & Public Space ved Kunsthøgskolen i Oslo hvor hun var professor, og ledet studieretningen fra 2014 og frem til 2020. Šušteršič er en internasjonalt anerkjent kunstner og forsker, med en praksis som beveger seg på tvers av kunst og arkitektur. I sitt arbeid fokuserer hun ofte på rom for fellesskap og kritiske analyser av rom, gjennom langsiktige samarbeid og samtaler med lokale fagfolk og kunstinstitusjoner. Hun har som mål å overskride tradisjonelle grenser for kunst ved å integrere performative handlinger og offentlige arrangementer, og skape kontekstspesifikke plattformer for sosialt engasjement. I kunstnerskapet står ulike former for samarbeid sentralt.

Et av hennes tidligste og viktigste, langvarige kunstneriske forskningsprosjekter er «Hustad, Inshallah: Learning from a Participatory Art Project in the Translocal Neighbourhood» (2008-2013) som tok utgangspunkt i nabolaget Hustadt i Bochum, Tyskland og undersøkte hvilken rolle kunstneren og kunsten kan spille sammen med lokalbefolkning i utviklingen av et lokalsamfunn. Dette var et viktig forløp til arbeidet Šušteršič har satt i gang på Tøyen i Oslo, i samarbeid med kokk og samfunnsaktivist Youssou Diop. Sammen har de åpnet den senegalesiske restauranten Njokobok og startet det tilhørende Njokobok Community, en selvorganisert, sosial plattform for menneskelige møter. Sammen med mennesker fra nabolaget har de ukentlige samlinger for å lage måltider og diskuterer ulike samfunnsrelaterte tematikker. Prosjektet «Neighbours & Citizens», som oppstod første gang ved Gävle Konstcentrum (Sverige) i 2014, går ut på å plante “Gävle-epletreet”. Treplantingen har skjedd både i Sverige og internasjonalt, med tilhørende diskusjoner om menneskets forhold til nærmiljøet og naturen. Nylig deltok hun med en versjon av prosjektet i gruppeutstillingen «The Observatory: Art and Life in the Critical Zone» ved Södertälje Konstall i Sverige. De neste årene planlegger Šušteršič å plante trær i Norge, Romania, Sør-Korea og Senegal. I 2024 deltok hun på U3 – 10th Triennial of Contemporary Art i Ljubljana, Slovenia med prosjektet «A Palestine Archive 2015-2017».