«Ytringsfriheten kan være myk og hard, romme fantasi, utopi og virkelighet; kunsthistorie og kunstvirkelighet; gift eller medisin (eller begge deler)», skriver redaktør Kjetil Røed sin første leder i år.
«Billedkunst mener vi trenger et tvisyn på kunstens ytringsfrihet hvor både provokasjonen og det solidariske rommet får plass, som jeg forsøker å skissere noen linjer til i min artikkel i dette nummeret. Jon Benjamin Tallerås gir oss en annen – men like tvisynsk – inngang til i sin byvandrende artikkel «Subtil motstand». Her er det ikke polaritetene og brytningene som definerer teksten, men mellomrommet, nyansene som sirkulerer innen forskjellige posisjoner uten å identifiseres med noen av dem. Poesiens mykhet og motstandens tagg i ett. Halvor Haugen og Nina Schjønsby — skriver seg inn i dette mellomrommet fra en annen vinkel: Fantasiens. Skal vi tenke en tanke til ende eller se ting klart for oss, må vi noen ganger dikte opp virkeligheten, eller deler av den, i en slik form at rekkefølgen på tingene samsvarer med det vi vil finne ut av. Spekulativ fiksjon, kaller de det».