Tegner Anne Rolfsen er tildelt Rune Brynestads minnestipend – Norges største ettårige kunstnerstipend 16.06.2025

«En sjelden kombinasjon av teknisk mesterlighet og poetisk nerve»

– Foreløpig kan jeg nesten ikke overskue hva det betyr å motta dette stipendet. Det var en overveldende beskjed å få. Jeg trodde ikke på det da de ringte fra NBK. Jeg, av alle?

Gjennom et langt kunstnerliv har Anne Rolfsen utforsket tegningens muligheter – ofte i form av serielle arbeider med geometriske strukturer. Nå er hun tildelt Rune Brynestads minnestipend, som årlig deles ut til én billedkunstner. Ifølge komiteen har Rolfsen «et unikt og særegent kunstnerskap i norsk sammenheng».

Stipendet omtales av kunstfeltet som den mest prestisjetunge ettårige tildelingen for billedkunstnere i Norge.

Anne Rolfsen, «Huset om kvelden» (1987). Olje på lerret, 90 cm x 110 cm.
Anne Rolfsen, «Spillet på plassen bak Sienna» (1983). Olje på lerret,100 cm x 150 cm. Vist på utstillingen «Sesjon-83» på Kunstnernes Hus i 1983.
Anne Rolfsen, «Vekst» (1991). Pastell, 88 cm x 65 cm.

– Jeg føler meg utrolig privilegert. Jeg har vært heldig i alle år, egentlig – jeg har mottatt mange stipend opp gjennom. Men dette er noe annet. Det henger høyt. Utenom rekkevidde. Det tar tid å la det synke inn. Kanskje det må en seremoni til?

Rolfsen er kjent for sine serielle, håndtegnede sentralkomposisjoner – ofte utført på kvadratiske ark med rutemønster. Arbeidene beskrives av komiteen som «meditative og harmoniske fremstillinger som åpner for stadig nye oppdagelser». Selv omtaler hun prosessen som besettende.

Anne Rolfsen, «Lola» (1994). Pastell, 65 cm x 50 cm. Bildet var årets plakat på Høstutstillingen.

– Jeg tegnet min første sentralkomposisjon på begynnelsen av 2000-tallet, etter å ha funnet en bunke kvadratiske ruteark i en hobbyforretning. Jeg kjøpte hele bunken. Det kjentes logisk å starte ut fra midten. Jeg tegnet hver dag, som det første jeg gjorde etter morgenmeditasjonen. Jeg får nå trykket egne ark, i flere størrelser.

Komiteen fremhever særlig Rolfsens enestående vilje til å utforske symmetri og orden, og at tegningene – som ved første øyekast fremstår balanserte og harmoniske, tilføres en særlig kvalitet gjennom hennes evne til å bryte symmetrien på subtile og meningsbærende måter. «Rolfsens arbeider er preget av en sjelden kombinasjon av teknisk mesterlighet og poetisk nerve. Gjennom sin karriere har hun opprettholdt et insisterende og selvstendig kunstnerisk språk, og perfeksjonert sitt håndverk på et svært høyt nivå», heter det i komiteens begrunnelse. 

Anne Rolfsen, «Forbindelser» (2025). Gouache og fargeblyant, 44 cm x 64 cm.
Anne Rolfsen, «Sentralkomposisjon» (2021). 45 cm x 45 cm.

Rolfsens vei inn i kunsten var ikke rettlinjet.

– Jeg kjente ingen kunstnere. Kunst og kunstnere var noe jeg leste om i avisen. Jeg var skoleflink, og da tenker man vel ofte at man må bli noe – studere. Jeg begynte med språk, men søkte så Statens Håndverks- og Kunstindustriskole. Jeg kom inn på boklinjen og gikk der i tre og et halvt år.

Senere fulgte lærerutdanning og jobb i Henningsvær, før hun etter tre søknadsrunder ble tatt opp ved Statens Kunstakademi.

– Jeg visste ikke at det var det jeg ville før jeg faktisk begynte. Men da jeg sto og malte akt sammen med de andre, kjente jeg det. Ting falt på plass for meg.

Noe av det geometriske i Rolfsens arbeider har sitt utspring i en erfaring utenfor kunstinstitusjonene. Mens hun studerte ved Kunstakademiet, tilbrakte hun et halvt år i Aten, der hun lærte om helbredelse av planter med geometriske diagrammer og pendel. Flere år senere sendte kunstner og partner Hilmar Fredriksen henne et hefte med tegningene til Emma Kunz – en sveitsisk healer og kunstner som arbeidet med lignende metoder.

– Det minnet ham om mine erfaringer fra Aten. Og det stemte. Det traff.

Anne Rolfsen, «Sentralkomposisjon» (2019). Fargeblyant, 45 cm x 45 cm.

Rolfsen nevner også Hilma af Klint som en inspirasjonskilde, særlig etter å ha oppdaget arbeidet hennes i 1987.

– Skjønnheten, det ornamentale, det spirituelle. Jeg forsto at dette var en viktig del av kunsten for meg også.

Blant hennes tidligere viktige verk trekker hun selv frem pastellene hun laget på 90-tallet.

– Jeg var besatt da jeg gjorde dem også. Nå har jeg bare et par igjen. Alt er solgt.

I dag er det sentralkomposisjonene som står sentralt.

– Men jeg må også gjøre andre ting innimellom. Andre uttrykk. Jeg er glad i å arbeide. Kanskje også avhengig.

 

Les komiteens begrunnelse

Anne Rolfsen, «Sentralkomposisjon» (2017). 45 cm x 45 cm (Emma Museum of Modern Art).
Anne Rolfsen. Oljemaleri (2007). 100 cm x 130 cm. Bildet henger i resepsjonen på St. Olav hospital i Trondheim.

Anne Rolfsen (f. 1946) er utdannet ved Statens håndverks- og kunstindustriskole (Oslo 1971) og Statens Kunstakademi (Oslo 1984). Hun bor i Oslo, og arbeider i hovedsak med tegning og maleri. Sentralt i Rolfsens kunstnerskap er hennes arbeid med det hun kaller sentralkomposisjoner, utført med fargeblyant på kvadratisk rutepapir, hvor komplekse mønstre og geometriske former utfolder seg fra arkets midtpunkt.

Rolfsen er en av Norges mest anerkjente tegnere, og har en lang karriere bak seg, med første separatutstilling ved Hå gamle prestegård i 1986. Hun har også hatt separatutstillinger ved blant annet Bomuldsfabriken Kunsthalls avdeling ARTendal (Arendal 2019), Tegnerforbundet (Oslo 2013) og Kunstnerforbundet (Oslo 2010). Rolfsen har deltatt på Høstutstillingen en rekke ganger, senest i 2023, og i tillegg vært med på Tegnetriennalen på Kunstnernes Hus (Oslo 2019), samt deltatt på en gruppeutstilling ved Tegnerforbundet (2016). Kommende utstillinger er blant annet ved Kunstnerforbundet (Oslo) i 2025. 

Rolfsens arbeider er kjøpt inn av blant annet Nasjonalmuseet (Oslo), Sparebankstiftelsen DNBs kunstsamling, Stortinget, Kode (Bergen), Tangen-samlingen (Arendal), British Museum (London) og Saastamoinen Foundation for Emma Museum of Modern Art (Helsinki).

Rune Brynestads minnestipend er Norges mest høythengende stipend for kunstnere, og deles hvert år ut til en som har utmerket seg med et eksepsjonelt kunstnerskap. Det er opprettet av Billedkunstnernes Vederlagsfond til minne om Rune Brynestads (1935–1983) innsats for å virkeliggjøre fondet, og innstilles av Norske Billedkunstneres stipendkomité. Stipendet utgjør 500 000 kroner i 2025. 

Norske Billedkunstneres stipendkomité for 2025 bestod av Sissel M. Bergh (komitéleder), Else Marie Hagen, Åse Løvgren, Esther Maria Bjørneboe, Kiyoshi Yamamoto, Johannes Høie, Anne-Karin Furunes, Randi Nygård, Øystein Aasan, Idun Baltzersen (vara), Sverre Gullesen (vara), Hans Hamid Rasmussen (vara) og Jan Stefan Pettersson (vara).

Hans Ragnar Mathisen var fjorårets mottaker av Rune Brynestads minnestipend. Se liste over tidligere mottakere her