Steg 7 | resultatregnskap kostnader
Nå skal du føre inn kostnadene som er knyttet til næringsvirksomheten din som kunstner. Her er det viktig å huske på det kreves et godkjent bilag for hver kostnad som føres opp.
Post 2.11 Kjøp av varer og materialer
Her fører du inn alle kostnader du har hatt i løpet av året på varer og materialer som benyttes til å lage kunstverk. Det inkluderer både råmaterialer og eksempelvis rammer til bilder eller sokler til skulpturer. Merk at det kun er innkjøp som er foretatt i det aktuelle skatteår som skal føres opp i denne posten.
Post 2.12 Lønnskostnader
Her oppgir du lønnskostnadene til eventuelle ansatte eller engasjerte frilansere du har hatt, der honoraret ble utbetalt som lønn. Merk at dette gjelder kun lønnsutbetalinger, og ikke betaling av faktura til selvstendig næringsdrivende. Merk også at beløpet som føres her er innberetningspliktig dersom lønnsutbetalingen overstiger kr 1 000 i løpet av et skatteår. Arbeidsgiveravgift i forbindelse med årets eventuelle lønnsutgifter fører du opp i post 2.13.
Post 2.13 Arbeidsgiveravgift
Her fører du opp arbeidsgiveravgiften som er betalt i forbindelse med eventuelle lønnskostnader for det aktuelle skatteår.
Post 2.14 Kostnader til faglig bistand og leid hjelp
Har du leid inn hjelp til kunstproduksjonen din, er det her du fører inn det du har utbetalt i honorar. Det kan eksempelvis være innleid hjelp fra konsulenter, utgifter til håndverkere i forbindelse med teknisk utføring eller transport. Merk imidlertid at dersom vedkommende oppdragstaker ikke er selvstendig næringsdrivende, men mottar honoraret som lønn, skal kostnaden føres inn i post 2.12. Da må også arbeidsgiveravgift betales og føres opp i post 2.13. Men dersom honoraret utbetales til selvstendig næringsdrivende, skal det altså ikke foretas skattetrekk eller inntbetales arbeidsgiveravgift av beløpet.
Post 2.15 Kostnader til produksjonsbistand
I denne posten kan det føres opp eventuelle kostander til produksjonsbistand, som eksempelvis assistanse til produksjon, trykking, støping, innramming o.l. Slik bistand vil vanligvis være ytet av skattytere som er selvstendig næringsdrivende, og dermed kunne oppføres som oppføres i denne posten. Dersom bistanden blir utbetalt i form av lønn, skal beløpet føres opp i post 2.12.
Post 2.16 Fotografering, dokumentasjon av utført arbeid
Her fører du opp kostnader som film, papir, fremkallings- og kopieringstjenester og bistand. Teknisk utstyr til fotografering, eventuell fremkalling og forstørring, føres under post 2.18 dersom kostprisen for den enkelte gjenstand er under kr 15 000. Forbruksvarer som film, papir, fremkallings- og kopieringstjenester samt bistand fra profesjonelle fotografer, føres her.
Post 2.17 Andre fremmede tjenester (regnskapsfører, advokat mv.)
Har du hatt kostnader i forbindelse med advokatbistand eller betalt ekstern regnskapsfører, skal disse kostnadene føres i denne posten.
Post 2.18 Inventar, utstyr, verktøy og tekniske hjelpemidler som ikke skal gjøres til gjenstadn for avskrivning (kostpris under 15 000)
Her føres eventuelle pådratte kostnader som verktøy, presser og andre teknisk utstyr. Merk at det er kun varer med en kostnad under 15 000,- som kan kostnadsføres i denne posten i det enkelte skatteår. Skattereglene sier at varige og betydelige eiendeler og investeringer skal avskrives med saldoavskrivninger. En eiendel anses som varig og betydelig når det forventes å ha en brukstid på minst tre år og har en kostpris på minst 15 000 kroner. Altså dersom kostnaden overstiger 15 000,– kroner, kan kostnaden fordeles gjennom avskrivning (fradragsføring over tid). Ved saldoavskrivninger skal du avskrive en fast prosentsats av restverdien på eiendelen hvert år. Gjelder det eksempelvis innkjøp av verktøy som koster mer enn kr 15 000,– skal dette saldoavskrives på saldogruppe d med 20 % av gjenstående verdi hvert år. Gjelder det innkjøp av “kontormaskiner” som eksempelvis PC/ MAC, kopimaskiner e.l., skal disse saldoavskrives med en sats på innti 30 %. Dersom avskrivningsgrunnlaget er under kr 15 000,– kan dette imidlertid kostnadsføres direkte i post 2.18.
Post 2.19 Vedlikehold av lokaler
Her føres kostnader til vedlikehold av lokaler. Dvs kostnader knyttet til å holde lokalet i samme stand som da du overtok. Det er kun kostnader til vedlikehold på egeneide lokaler, eks der du har atelier i egen bolig, som kan fradragsføres i denne posten. Fradrag for vedlikeholdskostnader skal baseres på de faktiske kostnader, og omfatter dermed også leie av utstyr til bruk under vedlikeholdsarbeidet. Merk at kostnader til vedlikehold, herunder forsikringer mv. som berører boligdelen, skal trekkes fra.
Vær oppmerksom på at det skilles mellom kostnader til vedlikehold og kostnader pådratt i forbindelse med påkostninger, f.eks nye installasjoner, utvidelser e.l. Kostnader som ikke anses som vedlikehold, men påkostninger, skal aktiveres, dvs at man legger til påkostningens inngangsverdi, slik at påkostningen først kommer til fradrag ved eventuell avskrivning. Dette gjelder også der påkostningen ikke nødvendigvis medfører en verdiøkning. Slik påkostning gjelder dermed både der arbeidet f.eks fører til at et atelier i egen bolig, medfører at lokalet kommer i bedre stand, og der påkostningen resulterer i at lokalet kommer en annen stand enn den det tidligere har vært i, f.eks i form av modernisering, rene endringer eller tilbygg.
Post 2.20 Andre kostnader til arbeidslokaler
Om du leier atelier eller annet lokale, fører du leiekostnaden i post a. Har du atelier i boligen du leier, fører du inn den andelen av kostnadene som gjelder for leie av kun arbeidslokaler / atelier. «Tilleggsopplysninger som må gis» på side 1, må fylles ut slik at det framgår hvordan leien er beregnet.
Dersom du har atelier i egen bygning (næringsbygg), kan kjøpesummen/ byggesummen for hele bygningen avskrives fullt ut. Har du atelier i samme bygning som egen bolig, kan inngangsverdien (kjøpesummen/ byggesummen) for atelierdelen avskrives dersom atelier/næringslokaler utgjør den største delen av huset (regnet etter leieverdi). Vedlikeholds- og driftsomkostninger som knytter seg til atelier/næringslokale vil da være fradragsberettiget ved inntektsfastsettelsen. Boligen skal da regnskapsbehandles. Den andelen av vedlikeholds- og driftsomkostninger som gjelder boligdelen er ikke fradragsberettigede. Hvis kostnadene ikke kan knyttes til noen bestemt del av eiendommen, må det foretas en forholdsmessig fordeling av kostnadene regnet etter leieverdi.
Dersom du har felles bolig og atelier i egen eiendom og boligdelen er like stor som, eller større enn atelieret (boligeiendom), kan fradrag for kostnader vedrørende næringslokalene gis etter 2 alternativer:
- Føres til fradrag med 1 800,– kroner
- Føres til fradrag for de faktiske kostnader
Innredning: i tillegg til fradrag for kostnader til lokaler, kan du også i denne posten føre opp kostnader til innredning o.l. For separat atelier eller felles bolig/ atelier hvor atelieret utgjør den største delen, vil normalt alle kostnadene til innredning av næringsdelen være fradragsberettiget. I andre tilfeller er det kostnader som er spesielt knyttet til næringslokalene, eller merkostnader ved dyrere installasjoner som skyldes næringsvirksomheten (f.eks opplegg for 3-faset strøm) som vil være fradragsberettiget.
Post 2.21 Fraktkostnader
Før inn kostnader forbundet med frakt av materialer og ferdige verk. Merk imidlertid at du ikke skal føre kjøring med privatbil her – det skal inn i post 2.65. I denne posten skal også kostnader som forsikring som inngår i fraktoppgjøret oppføres, eventuelle andre forsikringskostnader skal imidlertid fradragsføres i post 2.28.
Post 2.22 Utstillingsavgifter
Ordningen med utstillingsavgift er mer vanlig ute i Europa, men kan også forekomme enkelte steder her i landet. Dersom kontingent til regionale kunstnerorganisasjoner er en forutsetning for å få anledning til å delta på utstillinger, vil eksempelvis denne kostnaden kunne fradragføres som utstillingskostnad.
Post 2.24 Faglige møter, kurs og studiereiser
I denne postene fører du utgifter til reiser som kan knyttes direkte til arbeidet i næringsvirksomheten din. Det gjelder eksempelvis reiser som tas spesifikt for å male, ta bilder eller lage skisser til bruk i prosessen med å lage et verk. Her skal også kostnader til reiser i forbindelse med egne utstillinger føres inn.
Når det gjelder studiereiser, gjelder forskjellige regler avhengig av formål; studiereiser som foretas med sikte på videre utdanning er ikke fradragsberettiget, og skal dermed ikke føres inn. Kostnader til studiereiser som er nødvendig for å skal kunne følge med i utviklingen innen fag og yrke, antas derimot å kunne være fradragsberettiget. Her må du eventuelt kunne argumentere for hvordan og hvorfor reisen bidrar til dette. Det er viktig å oppgi reisemål/reiseområde, samt antall fraværsdøgn. Reisekostnader kostnadsføres med faktiske kostnader i følge regnskapsbilag. Dersom reisen er foretatt med egen bil, fradragsføres bilbruken etter de vanlige regler. Kostnader til kost og losji kostnadsføres med reelle kostnader ifølge regnskapsbilag.
Post 2.25 Kontingenter
Her kan du fradragsføre dine årlige kontingenter som er tilknyttet din næringsvirksomhet, eksempelvis din årskontingent til NBK – og NBKs grunnorganisasjoner. Her kan du føre opptil 3 850,– kroner, avhengig av hva du har innbetalt i kontingenter i det enkelte skatteår.
Post 2.26 Faglitteratur
Har du hatt kostnader til faglitteratur, kreves det også her at du kan fremlegge bilag – altså kvitteringer. Slike kostnader er fradragsberettiget dersom anskaffelsen er nødvendig for å holde seg oppdatert på fag og yrke.
Post 2.27 Elektronisk kommunikasjon i næring
I denne posten kan kostnader til elektronisk kommunikasjon (telefon, mobiltelefon, internett osv.) som brukes i næringen din føres. Merk at dersom de elektroniske kommunikasjonsmidlene også brukes privat, skal det foretas avkorting av fradraget. Avkortningen er fast og utgjør for inntektsåret 2020 kr 4 392,-. Det er dermed de totale kostnadene til elektronisk kommunikasjon, fratrukket det fastsatte avkortningsbeløpet, som kan kostnadsføres i denne posten.
Post 2.28 Porto, annonser, kontorrekvisita og forsikringer
I denne posten fører du inn utgifter til porto, annonser kontorrekvisita og forsikringer knyttet til kunstnerisk aktivitet. Dette kan for eksempel være forsikringer av verk i og utenfor atelier o.l., samt forsikring av næringsbygg. Påse at forsikringskostnadene ikke ført opp i post 2.20.
Eventuell livsforsikring, bilforsikring o.l. skal ikke føres opp her.
Post 2.29 Skattemessige avskrivninger
Dersom du har anskaffet eiendeler med en kostpris over kr 15 000,-, som har en antatt varig verdi over 3 år, skal du føre opp årets avskrivningsbeløp i denne posten. Er du i tvil om fremgangsmåten her kan det være en fordel å kontakte en regnskapsfører for eventuell bistand. Det riktige beløpet vil fremgå etter nærmere utfyllelse i næringsoppgavens poster under fanen “Eiendeler og gjeld i næring”, samt ved å fylle ut tilleggskjemaet RF-1084 Avskrivninger som skal vedlegges næringsoppgaven.
Post 2.30 Drivstoff, vedlikehold, forsikringspremie, avgifter og garasjeleie for yrkesbil. (Skjemaet “opplysninger om bruk av bil” må vedlegges).
Merk at det skilles mellom bil som utelukkende brukes i næring, og bil som både brukes i næring og privat. Dersom bilen utelukkende brukes i næring (yrkesbil), kan samtlige kostnader fradragsføres. Det bør føres kjørebok gjennom hele året. Driftskostnader skal i slike tilfeller overføres i skjemaet RF-1125 Bruk av bil, og vedlegges skattemeldingen.
Dersom bilen både brukes til kjøring i næring og privat, anses den som yrkesbil dersom kjøring i næring utgjør minst 6 000 km pr. år.
Dersom man bruker privatbil i næring og kjøringen utgjør mindre enn 6 000 km pr år, kan man kreve fradrag for det faktiske antall kilometer som er kjørt i næring etter en kilometersats. For skatteåret 2019 er satsen 3,50 pr km. Merk at post 2.65 da ikke skal benyttes. Som utgangspunkt er det ingen plikt til å levere bilskjema RF-1125, men det skal føres kjørebok, dvs at du dokumenterer næringskjøringen ved å føre en kjørebok som viser dato, strekningsbeskrivelse (fra-til), hvorfor du kjørte og antall kilometer pr kjøring. Dersom kjørebok mangler, må antall kjørte kilometer fastsettes skjønnsmessig. Benytter man seg av fradrag etter kilometersats kan man ikke samtidig føre faktiske bilkostnader til fradrag.
Også der yrkeskjøring utføres med bil som eies av andre og de øvrige vilkår er oppfylt, vil man i utgangspunktet også kunne føre fradrag etter standardsatsen pr kjørte kilometer. Dette gjelder både der bilen leies fra andre eller er lånt vederlagsfritt, f.eks. av foreldrene.
Post 3.31 Andre driftskostnader
Her føres andre kostnader som ikke naturlig faller inn under de andre postene. Dersom denne posten brukes, må det under “ Andre tilleggsopplysninger, på side 1, eventuelt på eget ark som vedlegges næringsoppgaven, spesifiseres hvilke kostnader er ført her. Eksempelvis kan kostnader til pensjonssparing oppføres i denne posten.
Post 2.50 Driftresultat
Etter hvert som man fyller inn de ovennevnte postene, vil det regnskapsmessige driftsresultatet automatisk fremgå i denne posten, før kapitalinntekter/ – kapitalkostander og andre korreksjonsposter. Beløpet i denne posten skal overføres til post 2.51.