– Det er en stor anerkjennelse. Prisen betyr uendelig mye for meg og det er en stor drivkraft til å kunne fokusere fullt på min kunstpraksis videre, sier Qaradaki.
Utgangspunktet for verket The Golden Wish er de såkalte smykkelovene vedtatt i flere europeiske land. Loven åpner for at myndighetene kan beslaglegge verdigjenstander fra asylsøkere ved ankomst til landet, for å finansiere utgifter i forbindelse med deres opphold fram til asylsøknaden er ferdig behandlet. Loven fikk oppmerksomhet i Norge etter at Danmark innførte den i 2016.
Komplekst og poetisk kunstverk
«I verket løfter kunstneren opp et betent politisk tema til et komplekst og poetisk kunstverk som treffer juryen i mange lag. Vi opplever at verket med sin tvetydige tittel danner det et sjeldent utgangspunkt for diskusjon, samtale og politisk handling», heter det i juryens begrunnelse.
Sommeren 2018 reiste Qaradaki tilbake til sin hjemby Suleimania, irakisk Kurdistan, der det er to store flyktningleirer. Den største har 25 000 beboere, de fleste syrere og yezidier. Levekårene i leirene er elendige. Her fant han ut at mange flyktninger solgte private eiendeler og verdisaker for å finansiere sin egen flukt. Qaradaki kjøpte gullsmykker som ringer, halskjeder og øredobber fra private og lokale forhandlere, som gullsmeder i Arbat og Suleimania, der de fleste flyktningene i landet holder til. Alt dette gullet, til sammen 320 gram i tolv karat gull, ble deretter smeltet om til en plate, som senere ble kuttet og sveiset til bokstaver som danner setningen «EVERYTHING WILL BE OK». Prosessen kan følges i videoverket.
Juryen fremhever verket som en tydelig samfunnskritisk stemme – både på individuelt og strukturelt nivå: «Materialet er personlig, men smeltes om til noe universelt som angår oss som samfunn, både i konkret og overført betydning. Symbolverdien er virkningsfull i både form og uttrykk, og understreker kunstens politisk sterke potensial».