«Å fjerne» er den første handlingen som blir utforsket i Billedkunst i år. Det kan handle om å ta bort ting som skygger for klarhet, om å forenkle slik at distraksjoner og det som forhindrer oss i å se tydelig hvordan ting henger sammen, blir borte. I årets første utgave av tidskriftet får leserne blant annet innsyn i Liv Bugges kunstprosjekt To accept theirs, to make it mine, to wish it for myself.
Sammen med et knippe innsatte menn gikk hun gjennom fengselsarkitekturen for å finne synlige spor etter tidligere innsatte – slitasje, spor etter aggresjonsuttrykk, innrissinger. Noen av sporene ble avstøpt i edel bronsje og innfelt i fengselets betongvegger. Prosjektet ble ferdigstilt ifjor ved høysikkerhetsfengslene Eidsberg og Ullersmo. Verket ble bestilt av KORO – Kunst i offentlige rom.
– Min tanke er at de innsatte er usynliggjorte ved at de er fjernet fra samfunnet. Likevel skriver de seg inn i arkitekturen, og en kan se på arkitekturen som en slags membran eller en overflate som skiller mellom samfunnet og det andre som er der, forklarte Bugge i en panelsamtale med Kjetil Røed.