Historien fortelles gjennom en jacquard-vev i bomull, basert på et foto, hvor kunstneren har iscenesatt seg selv. En selvbygd Manjak vevstol som tradisjonelt brukes i Vest-Afrika, er plassert i et snøkledd norsk landskap. Motivet er kunstneren selv i arbeid ved Manjak-veven, ikledd en vinterbunad brukt av kvinner i Norge på 1900-tallet.
– Arbeidet mitt utforsker identiteten min som en afropeisk tekstilkunstner. Jeg ønsker også at det skal være tankevekkende og utfordre folks oppfatning av håndverk og identitet, sier Avajon.
«Gjennom den performative iscenesettelsen, situasjonen i motivet og utførelsen av selve verket, knytter kunstneren sitt afroeuropeiske opphav, sin identitet som skeiv og ulike håndverkstradisjoner sammen, og setter det inn i en ny estetisk form, i nye omgivelser og inn i vår samtid. Med verket «PROTECTION OF RELICS (Black Craft Matter) blir vi som betraktere tatt med inn i et visuelt univers som aktualiserer og berører strukturer knyttet til identitet, representasjon og den kulturarven vi bærer med oss. Kunstneren skaper nye fortellinger gjennom sin jacquard-vev og vi inviteres inn i samtalen», heter det i prisjuryens begrunnelse.