– Alt jeg vet er at hun ble født i Kina på begynnelsen av 1900-tallet, og at hun var min oldefars konkubine, sier hun.
Den kinesiske kvinnen har ikke etterlatt seg noe som kan fortelle historien om henne. Hverken bilder eller dokumenter eksisterer.
For første gang har Cathrine Alice Liberg brukt en personlig beretning i kunsten sin – en historie om opphavet, om oldemoren. Gjennom årene har oldemoren blitt en stadig mer mytologisk skikkelse for Liberg. Som barn diktet hun opp historier om livet hennes, basert på historier om konkubiner fra kinesiske filmer og bøker.
– Sånn sett føles det mer sårbart å vise det frem, og det er stort for meg at det vises på en så profilert utstilling som Høstutstillingen, sier hun.
For å finne kvinnen hun kun har laget egne historier om, benyttet Liberg digitale midler til å overlappe portrettbilder av seg selv, moren og bestemoren, slik at de tre til sammen dannet et nytt ansikt.
– Håpet var at jeg kunne jobbe meg bakover gjennom generasjonene, «invertere» den genetiske arven og rekonstruere det tapte ansiktet til vår felles mor. Ideen baserte seg på gamle kinesiske forfedreportretter. Disse ble også laget posthumt, og kunstneren måtte derfor studerer ansiktstrekkene til etterkommerne for å gjenskape ansiktet til den avdøde, forklarer Liberg.