Apolonija Šušteršič tildeles Anne og Jakob Weidemanns kunstnerstipend for 2025 25.04.2025

Anne og Jakob Weidemanns kunstnerstipend deles ut for første gang, og er pålydende 400 000 kroner. Stipendkomiteen har valgt Apolonija Šušteršič som mottaker i 2025. Foto: Roman Mensing.

Av og til opererer kunst utenfor sine etablerte grenser – i felleshager, over grytene, i samtaler med naboer. Slik har Apolonija Šušteršič i flere tiår utfordret kunstens rammer gjennom en praksis som like gjerne finner sted i et kjøkkenfellesskap på Tøyen som i store internasjonale utstillinger. Nå mottar hun ett av Norges største kunstnerstipender.

Stipendkomiteen omtaler henne som en nestor innen relasjonell kunst, og fremhever at hun har vært en avgjørende premissleverandør for sjangeren på den norske kunstscenen. Hun har formet både praksisfelt og utdanningsløp – ikke minst som initiativtaker til masterprogrammet Art & Public Space ved Kunsthøgskolen i Oslo.

Šušteršič ble født i Ljubljana i 1965, og utdannet seg først som arkitekt. Men arkitekturen strammet.

– Jeg var på jakt etter en dypere involvering i de sosiale og politiske kreftene som former våre omgivelser, forklarer hun. 

– Arkitektur, begrenset av regler og reguleringer, føltes som et rigid system der det var vanskelig å forestille seg eller bygge alternativer som kunne reflektere samfunnet kritisk.

Overgangen til kunst åpnet rom.

– Kunst føltes frigjørende. Det gjør den fremdeles. Jeg tror den samtidskunstkonteksten lar oss bevege oss, reflektere, foreslå – og faktisk initiere endringer som kan forme vår felles framtid.

Apolonija Šušteršič med Torunn Liven and Youssou Diop, Neighbourhood Mondays: Community Chef, Njokobok, Oslo, 2023/2024 Photo: Apolonija Šušteršič, Torunn Liven.
Blant hennes mest kjente prosjekter er Hustadt, Inshallah, et flerårig initiativ i bydelen Hustadt i tyske Bochum, der hun undersøkte hvordan kunst kan bidra til lokal utvikling – ikke ovenfra, men innenfra. Dette ble senere et springbrett for hennes arbeid på Tøyen i Oslo, hvor hun sammen med kokken Youssou Diop har etablert Njokobok Community – en restaurant, men også et sosialt rom for samtale, solidaritet og fellesskap.
Apolonija Šušteršič med Torunn Liven and Youssou Diop, Neighbourhood Mondays: Community Chef, Njokobok, Oslo, 2023/2024 Photo: Apolonija Šušteršič, Torunn Liven.

Styrker en demokratisk røst i befolkningen

Hennes prosjekter vokser frem over tid – ofte i samarbeid med beboere, kunstnere, kokker eller aktivister. De undersøker forholdet mellom mennesker og steder, og mellom sosiale og materielle strukturer. The Hustadt Project (2008–2011), et flerårig prosjekt i en tysk bydel preget av urban fragmentering, regnes som et kunstnerisk vendepunkt. Det ble også utgangspunkt for hennes PhD-avhandling i Malmö.

«I sentrum av det hun foretar seg, står alltid et tydelig etisk og genuint nysgjerrig blikk for dem hun møter. I fellesskap med dem skaper hun rom for samtale, og drøfter de muligheter for selvutvikling og selvmobilisering som finnes for marginaliserte grupper i sosialt utsatte områder. Det er beundringsverdig å se hvordan Šušteršič anvender sin kunstneriske praksis  til å styrke en demokratisk røst i befolkningen», heter det i komiteens begrunnelse for tildeling av stipendet. 

Apolonija Šušteršič med Torunn Liven and Youssou Diop, Neighbourhood Mondays: Community Chef, Njokobok, Oslo, 2023/2024. Foto: Apolonija Šušteršič, Torunn Liven.
Apolonija Šušteršič med Torunn Liven and Youssou Diop, Neighbourhood Mondays: Community Chef, Njokobok, Oslo, 2023/2024. Foto: Apolonija Šušteršič, Torunn Liven.
Apolonija Šušteršič i samarbeid med Aktionsteam, Hustadt Project, Hustadt/Bochum, Tyskland, 2008–2011 Foto: Lasse Ernlund Lorentzen
Det som driver meg, er et ønske om å motvirke den sosiale fremmedgjøringen som i stadig større grad har preget samfunnet de siste to tiårene. Jeg ønsker å skape møteplasser som verdsetter all kunnskap, og som hjelper oss å gjenlære hvordan vi kan leve sammen – hvordan vi kan støtte hverandre og respektere forskjellene mellom oss.
Apolonija Šušteršič i samarbeid med Aktionsteam, Hustadt Project, Hustadt/Bochum, Tyskland, 2008–2011 Foto: Lasse Ernlund Lorentzen.

Šušteršič ser på hvert kunstverk som en kollektiv prosess, forteller hun,  – fra planlegging og bygging til aktivering, interaksjon og dokumentasjon.

– Å jobbe sammen styrker oss. Vi går utenfor komfortsonene våre, lærer av hverandre og skaper opplevelser som reflekterer et bredere spekter av livet, sier hun. 

– Det som driver meg, er et ønske om å motvirke den sosiale fremmedgjøringen som i stadig større grad har preget samfunnet de siste to tiårene. Jeg ønsker å skape møteplasser som verdsetter all kunnskap, og som hjelper oss å gjenlære hvordan vi kan leve sammen – hvordan vi kan støtte hverandre og respektere forskjellene mellom oss.

I Oslo har hun de senere årene etablert Njokobok Community i Tøyen sammen med den sengalesiske kokken Youssou Diop. Fellesskapet oppsto i kjølvannet av hans idé om en senegalesisk restaurant og arbeidsplass for afrikanske migranter, men har utviklet seg til en selvorganisert plattform for samtale, matlaging, kunst og omsorg for nærmiljøet.

– Jeg forsøker å skape uformelle rom for møter, refleksjon og felles læring. Prosjektene mine fremmer bevissthet og setter i gang forandringer – ikke for eliten, men inkluderende og forankret i fellesskapet, sier hun.

Prosjektet «Neighbours & Citizens», som oppstod første gang ved Gävle Konstcentrum (Sverige) i 2014, går ut på å plante “Gävle-epletreet”. Treplantingen har skjedd både i Sverige og internasjonalt, med tilhørende diskusjoner om menneskets forhold til nærmiljøet og naturen. Foto: Joakim Forsgren og Apolonija Šušteršič
Apolonija Šušteršič i samarbeid med Sylve Rolandson og Stora Sätraskolan, Stigslunds skola and Prolympia, Neighbours & Citizens, Gävle/Gavlehov, siden 2015. Prosjektet er pågående. Foto: Joakim Forsgren og Apolonija Šušteršič.

Et annet av hennes pågående prosjekter, Neighbours & Citizens, tar form som en serie treplantinger, blant annet i Gävle, Sverige – som et svar på fjerningen av et legendarisk epletre til fordel for «fremskritt». Treplantingen er en poetisk gest, men også et konkret forsøk på å skape forbindelser mellom nabolag, natur og framtidige generasjoner.

– Det viktigste med dette stipendet er ikke bare at den anerkjenner mine tidligere innsats – den gir også legitimitet til en type kunstnerisk praksis som ofte blir oversett. Jeg skaper ikke først og fremst objekter som havner i museumsutstillinger eller på offentlige plasser (selv om også det har verdi). Det som driver meg, er å skape relasjoner – mellom mennesker og ikke-menneskelige vesener – som bidrar til en mer rettferdig, inkluderende og levelig verden for alle.
Apolonija Šušteršič, Bonnevoie? Juice Bar, Manifesta II, Luxembourgh, 1998. Foto: Roman Mensing og Apolonija Šušteršič.
  • Anne og Jakob Weidemanns stipend er et av Norges største stipend for kunstnere og deles ut hvert år til en kunstner som er midt i sin karriere og som har utmerket seg ved et enestående kunstnerskap. Stipendet ble opprettet i 2024 av Stiftelsen Ringsveen som i 1999 ble stiftet av Anne og Jakob Weidemann til støtte for norske billedkunstnere. 
  • Stipendet utgjør 400 000,– kroner i 2025.
  • Stipendet utdeles av Billedkunstnernes Vederlagsfond (BKV) i henhold til deres retningslinjer for stipendordninger.
  • Norske Billedkunstneres stipendkomité for 2025 bestod av Sissel M. Bergh (leder), Anne-Karin Furunes, Sverre Gullesen, Esther Bjørneboe, Kiyoshi Yamamoto, Johannes Høie, Else Marie Hagen, Åse Løvgren, Randi Nygård og Øystein Aasan.

Les komiteens begrunnelse her

Apolonija Šušteršič (f. 1965 i Slovenia) bor og arbeider i Oslo. Hun er utdannet arkitekt ved Fakultetet for arkitektur ved Universitetet i Ljubljana (Slovenia 1992), før hun senere fullførte en mastergrad i kunst ved Rijksakademie van beeldende kunsten (Amsterdam, Nederland 1996). Hun har en PhD fra Konsthögskolan i Malmö, Lunds Universitet (Sverige 2013). Sustersic utarbeidet masterstudiet i Art & Public Space ved Kunsthøgskolen i Oslo hvor hun var professor, og ledet studieretningen fra 2014 og frem til 2020. Šušteršič er en internasjonalt anerkjent kunstner og forsker, med en praksis som beveger seg på tvers av kunst og arkitektur. I sitt arbeid fokuserer hun ofte på rom for fellesskap og kritiske analyser av rom, gjennom langsiktige samarbeid og samtaler med lokale fagfolk og kunstinstitusjoner. Hun har som mål å overskride tradisjonelle grenser for kunst ved å integrere performative handlinger og offentlige arrangementer, og skape kontekstspesifikke plattformer for sosialt engasjement. I kunstnerskapet står ulike former for samarbeid sentralt.