De siste årene har vi fått flere utredninger og undersøkelser som tegner et tydelig bilde av kunstfeltets posisjon i kulturpolitikken og kunstner- nes rolle og forutsetninger i virket. De mest sentrale dokumentene er Stortingsmelding for visuell kunst fra 2012, dernest Kulturutredningen 2014 og til sist kunstnerøkonomiutredningen «Kunstens autonomi og kunstens økonomi» fra 2015. Det har vært mye informasjon, men det er likevel ikke sikkert at fakta og funn er kjent blant alle de som til daglig tar større eller mindre avgjørelser som bidrar til å sette betingelsene kunstnerne arbeider under. Jeg håper dette brevet kan bidra til å gi et vurderingsgrunnlag.
Situasjonen i dag
Å sikre bærekraftige arbeidsplasser er et politisk mål for samtlige partier – også innen kultursektoren, som er i vekst. Kunstnernes skapende virke legger grunnlaget for sysselsettingen i kultursektoren og sekundært i andre næringer, som turistnæringen. Publikum går på utstilling som aldri før. Som Enger-utvalget og nevnte kunstnerutredning stadfester, får ikke kunstnerne nok igjen økonomisk for de verdiene de skaper i samfunnet. Vigdis Moe Skarstein sier det slik i «Kunstens autonomi og kunstens økonomi» (s. 18): «Kulturutredningen 2014 påviste at mens scenekunst, musikk samt museum og kulturvern har hatt store økninger i bevilgninger etter 2005, har kunstnerformål og området for billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom hatt svakere økning. […] Med andre ord, kunstnerne har relativt sett kommet dobbelt dårlig ut når det gjelder offentlige bevilgninger: både direkte fordi fokus ikke har vært på kunstproduksjon og fordi de institusjonene som skal være arenaer for fri kunstnerisk virksomhet har brukt midlene til annet enn å legge til rette for å skape kunst.»