De siste ukene har en rekke debattinnlegg og utspill framholdt en feilaktig påstand om at det finnes en gruppe «modernistiske» kunstnere som sitter på makten over den offentlige kunsten i Norge, og som holder «klassisk figurative» kunstnere unna muligheten til å tildeles kunstnerstipender, bli innkjøpt av museene og å få offentlige oppdrag.
Fremskrittspartiets Morten Wold hevder blant annet at «disse aktivt utestenges fra utsmykningsoppdrag og stipendordninger» (Dagbladet 09.06). Den selvutnevnte «klassisk figurative» kunstneren Vebjørn Sand kommer i Aftenposten med en tendensiøs påstand om at «på 70-tallet ble modernismen offisiell statskunst i Norge» (28.05), mens den unge kunstneren William Heimdal uttrykker sin bekymring for framtida som «klassisk figurativ« kunstner, når stipendkomiteen «består utelukkende av modernister» (Dagbladet 14.06). Dag Hol reagerer på at han må betale fem prosent i avgift til Norske Billedkunstnere (NBK) ved salg av verk, når «vi ikke mottar støtte eller stipend fra NBK».
La meg først avklare dette:NBK krever ikke inn noen «NBK-skatt» for salg. Her sikter nok Hol heller til kunstavgiften som innkreves av Bildende Kunstneres Hjelpefond og Billedkunst Opphavsrett i Norge. Men enda viktigere er det å understreke at ingen kunstnere holdes aktivt unna offentlige oppdrag eller midler. Det finnes ingen offisiell statskunst i Norge